Hej!
Jag har en enskild firma och har börjat sälja musik internationellt online via ett utländskt musikbibliotek. Denna sida fungerar vad jag förstår som en ”plattform” där jag som upphovsman säljer min tjänst till kunden, jag säljer alltså inte något till själva musikbiblioteket utan affären sker mellan mig och kund. Det är dock inte jag som utfärdar några fakturor vid köpen utan det gör Audiojungle som sidan heter. Jag kan se dessa fakturor för varje köp men de är ganska ofullständiga, t.ex är ibland inte kundens hela namn med och jag kan ju inte sätta några egna fakturanummer osv. Mina pengar får jag utbetalade i ett samlat belopp en gång i månaden till mitt PayPal-konto. Audiojungle står dessutom för allt som har med moms att göra när det gäller kunder inom EU, detta står specificerat på berörda fakturor. Jag ska alltså inte redovisa någon moms på försäljningen.
Hur som helst, jag ringde idag till skatteverket och frågade hur jag ska göra med dessa intäkter i bokföringen. Personen jag pratade med var inte helt säker men jag fick förklarat för mig att jag kan bokföra den månadsvisa inkomsten på ett intäktskonto och spara alla fakturor som underlag. I min bokföring kommer det alltså inte att finnas några fakturor som är skapta av mig med fakturanummer osv.
Jag är helt ny på detta med bokföring och eget företagande så jag undrar om det finns någon med lite kunskap och erfarenhet i detta område som kan hjälpa mig på traven med hur jag ska bokföra dessa intäkter så det blir rätt - vilket intäktskonto jag bör använda osv?
Tack på förhand!
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 23-01-16
Löst! Gå till lösning.
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.