Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

George62
MEDLEM

Kan man bokföra köpet av företagsbilen på detta sätt inom ett aktiebolag? - eEkonomi

Kan man bokföra köpet av företagsbilen på detta sätt inom ett aktiebolag:

1930 Kredit 83 760 - Kontantinsats

4400 Debet 420 000 - Inköpspris inklusive moms(Momspliktiga inköp i Sverige)

2390 Kredit 336 240 - Lånebelopp (Övrig långfristiga skulder)

Tack på förhand!
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Gällande moms på bilar är det endast vissa företag som får dra momsen, så att så länge du inte går under den kategorin så skall det bort (tex taxi, begravningsbyrå, bilskola m.m)

Gällande lånebeloppet så hade jag använt konto långfristig skuld kreditinstitut. 
George62
MEDLEM

Kontot långfristig skuld kreditinstitut hittar jag ej och eftersom mitt företag inte kan dra av momsen på bilen så borde väll konto 4400 fortfarande funka?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Konto 4400 funkar inte. Du bör lägga bilen på konto 1240 eftersom det blir en inventarie som skall göras avskrivningar på i 5 år (eller om du väljer en längre period). Dvs kostnaden för bilen skall fördelas över 5 år, 20% avskrivning per år. 

Håller med - den borde ligga som ett värde  företaget och inte som en kostnad på ett inventariekonto, lämpligen 1240.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är en inventarie för företaget - som du skriver av på ett visst antal år.

1930 kredit 83760 Kontant insats

1240 debet 420000 Värde på bilen som förs in som inventarie(Bilar & transportmedel)

2390 kredit 336240 Lånebeloppet (här kanske du kan lägga upp ett konto som Lån och bankens namn - långfristiga skulder - på detta sätt kan du alltid stämma av din låneskuld, gentemot bankens kontoutdrag.

Sedan varje månad så betalar du av på Lånet då blir kontering

1930 kredit XX antal kronor

2390 debet XX antal kronor

Samtidigt den sista varje månad så minskar du också värdet på din inventarie.

Det bästa är att man har ett inventariesystem så lägger du in din inventarie i systemet den får då ett nummer och så sköts detta i systemet och du kan printa ut ditt bokföringsunderlag.

Avskrivning varje månad kan då se ut;

1248 kredit XX antal kronor (Ackumulerad Avskrivning Bilar & Transportmedel)

7834 debet XX antal kronor (Avskrivning bilar)

All denna information behöver du sedan vid ditt bokslut så rekommenderar inventarie system om du inte redan har ett.

/Marie