Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan man tillbakadatera datumet när man skall fakturera?

 
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan och kan..... beror väl på varför du ska göra det? Tekniskt går det ju, bara att ändra datumen.


Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

I programmet kan du bakdatera din faktura rent tekniskt, tittar du på skatteverkets regler kring vad en faktura ska innehålla så säger den att fakturan ska innehålla det datum fakturan utfärdades. 
  • Det datum fakturan utfärdades (fakturadatum).
  • Ett unikt löpnummer för varje faktura baserat på en eller flera serier. 
  • Ditt momsregistreringsnummer.
  • Ditt och köparens namn och adress.
  • Varans eller tjänstens omfattning och art.
  • Det datum varorna såldes eller tjänsterna utfördes eller slutfördes.
  • Beskattningsunderlaget för varje momssats eller undantag, enhetspriset exklusive moms samt en eventuell prisnedsättning eller rabatt som inte ingår i enhetspriset. 
  • Den aktuella momssatsen. 
  • Vilket momsbelopp som ska betalas eller om det är en momsfri försäljning.
De här uppgifterna ska finnas med i vissa fall:

  • Självfakturering. Om det är köparen som ställt ut fakturan ska ska uppgiften "självfakturering" anges.
  • Köparens momsregistreringsnummer. Om köparen är skattskyldig för köpet ska köparens momsregistreringsnummer också stå med och du ska skriva omvänd betalningsskyldighet.
  • Betalningsdatum. Betalningsdatumet ska stå med om betalningen har gjorts i förskott eller a conto och betalningsdatumet är annat än fakturadatumet.
/Mia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Vi har problem med en kund som alltid skickar sina fakturor med föregående månads datum, upp till 15 dagar in på den nya månaden. Så en faktura som mailas till oss den 10 september har fakturadatum den 31 augusti. Jag har påpekat ett flertal gånger att jag vill ha fakturadatum samma dag som fakturan utfärdas, men han hävdar att jag kan ta in dem iallafall i bokföringen. Han vägrar att datera fakturorna den dag som han skapar dem. Vad ska jag göra? Jag tycker att detta är så oproffisionellt som det bara kan bli. Om bägge parter är överens ett par dagar in på nya månaden, så är det väl OK, men här kan det som sagt gälla både 10 och 15 dagar.