Jag har tidigare alltid fått jättebra hjälp här från forumet dom gånger man behövt det vilket varit en av främsta anledningarna till att använda Visma eEkonomi!
Men nu har jag försökt skriva följande inlägg två gånger, bara för att finna att det raderas helt utan anledning med varken någon motivering eller svar.
Vad är det för kundservice? Vad är vitsen med forumet om inte för att hjälpa era kunder?
Om det är på det viset så är det ju meningslöst att ha Visma och att man sitter här och sköter allt själv, då får jag anlita en revisor istället så tappar ni bara en kund i slutändan.
Ger det en sista chans, här är inlägget i fråga:
Hej
Dina tidigare inlägg har av någon anledning markerats som skräppost så det har inte medvetet raderats utan gjorts av själva programvaran som forumet hanteras i. Har gjort en justering av det nu så förhoppningsvis kommer det inte hända igen.
1. Resultatet av de båda alternativen ger samma utfall. Skillnaden mellan dem är mer att kontot för nedskrivning och förlust är olika.
Kan vara svårt att veta vad den aktuella förlusten är vid ett uttag/försäljning av innehav av en kapitalförsäkring så därför är nedskrivning av innehavet bättre och enklare att göra i bokslutet. Så om du bokför enligt K2 regelverket så bör du göra en nedskrivning av innehavet i bokslutet istället.
2. Den konteringen är helt korrekt.
3. Om det är bokfört när man hämtar in uppgifterna från eEkonomi så borde siffrorna uppdateras. Så svårt att svara på i detta specifika fallet.
Kan t ex bero på om en period låsts i boksluts/dekalrations systemet. Skulle föreslå att du ringer in angående detta så någon kan skärmdela med dig t ex.
4. Inget av de alternativ du anget stämmer med vart detta skall in.
Innehavet skall minskas med det som bokförts och nedskrivningen skall specificerad under årets nedskrivningar i balansrapporten.
Så gör så att du ringer in på 0470 70 62 00 så bör detta kunna lösas genom att de bokförda beloppen hämtas in.
/Joachim
Hej Joachim!
Tack för svaret! Det förklarar saken, blev extremt frustrerad när man hade skrivit jättelångt också bara försvann det i tomma intet två gånger.
Blev så förvånad för det har alltid tidigare gått smidigt med att fråga här i forumet. Får man fråga varför ni valt att arkivera många inlägg på sistone? Många ggr man sökt (och även vissa egna gamla) får man bara besked om att det är arkiverat utan möjlighet att läsa tråden.
Gällande 4) så orkade jag inte rabbla alla rubriker. Själva nedskrivningen känns ju självklar att den sker i årets nedskrivning. Det är väl snarare själva uttaget som ska in i någon kategori så att anskaffningsvärdet minskar med motsvarande belopp. Ska försöka ringa in i veckan, allra skönast vore ju om det gick in automatiskt.
Tack för hjälpen, och sorry för frustrationen!
Hej
Vi måste arkivera/omdirigera gamla tådar då väldigt många frågor handlar om samma sak. Gör det dels lättare att hitta för alla kunder om man söker på något plus att ärenden som kan ha olika lösningar läggs i samma tråd. Samt att det sparar utrymme och gör forumet snabbare.
Det är anskaffnignsvärdet som skall minskas med samma summa som nedskrivningen har gjorts med. Så där värdet av kapitalförsäkringen står det är där värdet skall minskas.
/Joachim
Hej igen!
Det är själva uttaget (inte nedskrivningen) som jag funderar på vilken rubrik det ska in under. Det är inte intuitivt med språket under rubrikerna för en lekman:
Ska man sätta det som en minuspost under "tillkommande fodringar" ? Eller ska det gå under reglerade eller bortskrivna fodringar?
Hej
Utttaget bör reglera innehavet dvs posten som står på konto 1385 i balansräkningen. Värdet av kapitalförsäkrignen skall minskas med uttaget.
/Joachim
Tror vi pratar lite om olika saker nu.
Jag syftar fortfarande på noten i årsredovisningen. Den löpande bokföringen stämmer och det är rätt på alla konton nu 🙂
Men noten uppdateras inte automatiskt som sagt (även om man laddar om ny bokföring).
Bifogar en bild nedan. Värdeminskningen går ju in som "årets nedskrivningar". Men frågan gäller vart uttaget på 38 000kr sätts.
Som -38 000 under "tillkommande fodringar"? Eller är det reglerade fodringar? Bortskrivna fodringar?
Hej
I fältet reglerade fordringar under förändring av anskaffningsvärden skall du lägga in det. Efter som delar av anskaffningsvärdet är sålt dvs reglerat.
/Joachim
Tack!
Då behöver jag inte ringa in gällande att noten inte automatiskt uppdaterar sig. Då kunde jag lösa allt manuellt 🙂
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.