Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kombinera enskild firma och aktiebolag (proxy-företag)

Hej,

 

Att man kan driva dessa två parallellt har jag förstått är möjligt. Min fråga är nu om det är ”OK”, gråzon eller rent av olagligt att t.ex. använda den enskilda firman som proxy-företag för vissa inköp.

 

Ett vanligt förekommande scenario skulle kunna vara internet/telefonitjänster som ofta är billigare ställda till privatpersoner som då också kan tas in i enskild firma. Att dessa kostnader sedan vidarefaktureras till aktiebolaget. Det kanske låter omständigt men jag vill bara förstå om principen fungerar och om den ur ett skatte- och redovisningsperspektiv är OK?

3 SVAR 3

Finns ju alltid en risk att Skatteverket misstänker att man flyttar resultat till aktiebolaget, där man kan omvandla resultatet till inkomst av kapital, eller tvärsom om man har underskott eller räntefördelning. Men visst är det möjligt och visst är det jäkligt irriterande att det ska vara så mycket dyrare så fort det är företag... Rent generellt så bör man hålla isär en enskild firma och ett aktiebolag och minimiera dom gemensamma affärerna. Även om även jag genom åren haft kunder med det upplägget. Lycka till och Gott Nytt 2022

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för snabbt svar. Om jag lägger på en symboliskt påslag för att även alstra vinst i den enskilda firman - borde detta då inte vara OK?

 

Det finns inget uppsåt om att flytta vinst utan handlarr snarare en möjligheten att i vissa fall hålla nere inköpskostnaderna (t.ex. inköp av nedsatt vara i butik). Vad jag förstår kan jag inte göra utlägg för t.ex. en laptop som jag köpt på Netonnets fyndhörna i ett aktiebolag för att sedan sälja den vidare till kund.

Hej!

 

Jag hoppar in i er tråd för att du skall få svar. Det är tyvärr svårt att ge något råd kring detta, då precis som Accountantfromhell_Singland säger så skall man rent generellt så bör man hålla isär en enskild firma och ett aktiebolag och minimiera dom gemensamma affärerna. Mitt råd är att du kontaktar en redovisningskonsult eller någon skatteexpert som kan hjälpa dig att ge råd kring hur du hanterar detta på bästa sätt. 

 

Även om ens uppsåt inte är så, så finns det alltid en risk att Skatteverket tolkar det så och har man inga bevis på motsatsen så kan man hamna i en dum sits onödigt. Sen finns det väl inte uttryckligen något som hindrar en, förutom som det redan sagts att detta kan ses som att flytta resultat eller försöka undvika sämre villkor.

 

Så mitt tips är att du kontaktar en konsult/skatteexpert för mer råd, ha det fint!

/ Josefine