Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Ebba Arvén COMMUNITY MANAGER ‎2024-01-11 12:38 )
  • 4 Svar
  • 1 gilla
  • 10415 Visningar

I det här användartipset kan du läsa mer om hur du bokför koncernbidrag. 

 

Företag i en koncern kan göra en överföring av koncernbidrag, detta görs för att utjämna resultatet mellan företagen. I detta användartips får du svar på hur detta bokförs. Normalt sätt så bokförs inte koncernbidraget i den löpande bokföringen, det görs först i samband med ditt bokslut. Koncernbidraget ska både redovisas i företaget som lämnar koncernbidrag och företaget som tar emot koncernbidraget. I vår artikel om Koncernbidrag kan du läsa mer ingående om vad ett koncernbidrag är, när beslut om koncernbidrag görs och hur det fungerar.

Bokföra lämnat koncernbidrag

I samband med bokslutet har en koncern beslutat att moderföretaget ska lämna ett koncernbidrag på 100,000 kr till dotterföretaget. Detta kan bokföras i två steg, när beslutet tas och om själva utbetalningen görs.


Kontering när beslut fattats: 

Konto Debet Kredit
*8830 - Lämnade koncernbidrag 100 000  
2860 - Kortfristiga skulder till koncernföretag

 

100 000

*Eventuellt kan konto 1310 - Aktier i koncernföretag användas.


Skulle du faktiskt föra över riktiga pengar mellan bolagen och inte bara hantera det som en ren bokslutsdisposition bokför du utbetalningen enligt följande: 

Konto Debet Kredit
2860 - Kortfristiga skulder till koncernföretag 100 000  
1930 - Företagskonto/affärskonto

 

100 000


Bokföra mottaget koncernbidrag

I samband med bokslutet har en koncern beslutat att dotterföretaget ska ta emot ett koncernbidrag på 100,000 kr från moderbolaget. Detta bokförs i två steg, när beslutet tas och när själva utbetalningen görs. 


Kontering när beslut fattats: 

Konto Debet Kredit
8820 - Mottagna koncernbidrag    100 000

1660 - Kortfristiga fordringar hos koncernföretag

100 000

 

 

Skulle du faktiskt föra över riktiga pengar mellan bolagen och inte bara hantera det som en ren bokslutsdisposition bokför du inbetalningen enligt följande: 
Konto Debet Kredit
1660 - Kortfristiga fordringar hos koncernföretag   100 000

1930 - Företagskonto/affärskonto

100 000

 

 

Har du fler frågor kring hur och när koncernbidrag kan göras så rekommenderar vi att du tar hjälp av en konsult. Detta då koncernredovisning ofta kan vara ett mer komplicerat område.


Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan. 


kundhosvisma.png

 

 

Kommentarer
Mälardalens
NY MEDLEM

Hej! 

 

Vad gör man ifall moderbolaget går i konkurs och man köper loss dotterbolaget när man tidigare har bokat upp koncernbidrag? Har en kredit på 50tkr på "dotterbolaget". Bokas den bort på nåt vis? Och isf hur?

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att ta kontakt med en konsult som kan rådgiva dig i detta, då koncernredovisning är ett mer komplicerat område. Om nu moderbolaget går i konkurs så finns inte längre den skulden/fordran kvar till moderbolaget och bör bokföras bort. Huruvida detta skall bokföras och om det skall påverka det skattemässiga resultatet kan jag tyvärr inte svara på utan får hänvisa till konsult. 

 

Ha det fint!

Josefine

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Tycker att frågeställningen blir lite väl hypotetisk. Om Moderbolaget ansöker om konkurs antar jag att det tillsätts en konkursförvaltare och jag har svårt att tro att en sådan skulle sälja dotterbolaget utan att samtidigt kräva in utestående fordringar i dotterbolaget.

 

Att någon fordran/skuld bara försvinner tror jag inte på.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Mälardalens
NY MEDLEM

Dotterbolag är utköpt från moderbolaget som ägde 100% av dotterbolaget. Men det blir komplicerat då koncernbidraget får ju inte ges ut om inte dotterbolaget är helägt eller har ett helt räkenskapsår. Visst kan förvaltaren kanske kräva in skulden från dotterbolaget men nu är bolaget sålt.