Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontantkort både till företag och privat

Jag har en mobiltelefon med kontantkort som jag använder både till företaget och för privat bruk. Jag vet att abonnemang kan man skriva helt på företaget även om det används privat men jag vill inte ha abonnemang.

Jag tankar ungefär 300 kr/månad och använder ca. 150 kr privat och 150 kr företaget. Hur gör jag ett underlag för detta? Går det bra att jag har ett vitt papper som tillägg till kvittot på kontantkortet där jag skriver "150 kr av dessa 300 används för företagsbruk"?

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jesper

Bra fråga som jag tror berör många företagare, inte bara enskilda firmor utan även aktiebolag.

Det här är faktiskt inte helt enkelt. Det faktum att det gäller ett kontantkort tycker jag gör det ännu värre. Det är alltid du som är skattskyldig som har bevisbördan och måste kunna styrka att kostnaden är avdragsgill i verksamheten. När du kör enskild firma behöver du inte ha något särskilt företagsabonnemang för att få dra av telefonkostnaderna, men det är som sagt bättre ur bevissynpunkt. Vissa som driver enskild firma använder bostadstelefonen och då kan man göra en uppdelning av i en privat och en företagsdel. En specificerad telefonräkning är förmodligen nödvändig för att kunna göra en korrekt fördelning. Jag vet faktiskt inte om man kan få ut någon logg från ett kontantkort som visar hur det har förbrukats. Går det inte är det givetvis svårare att styrka i vilken omfattning du ringt för företagets räkning.

Om du däremot skaffar ett specifikt nummer till ditt företag ser jag inget hinder att bokföra kostnaden i din rörelse. Momsen är ännu ett problem med kontantkort eftersom det inte debiteras någon moms på kontantkort eftersom du kan använda pengarna på kontantkortet till olika ändamål som har olika momssatser, ringa är 25 % och åka kollektivtrafik omfattas av 6 %. Vad momsen blir beror på hur du använder kontantkortet. När du fyller på kontantkortet hos en butik får du inget kvitto inklusive moms.

Det finns faktiskt en annan väg som du skulle kunna använda. När du eller den du anlitar för att upprätta din deklaration och fyller i den så kallade NE-bilagan så finns det en ruta som heter ”R16 Kostnader som inte bokförts men som ska dras av”. Här tycker jag att du skulle kunna lägga till några kronor som motsvarar telefonanvändandet. Här har jag t.ex. fyllt i tjänsteresor för de kunder som upprättat en körjournal under året. Försök att dokumentera och gör en sammanställning över hur mycket som avser telefoni för företagets räkning och fyll i beloppet i rutan.

Om du nu väljer att skaffa ett abonnemang även om du inte har det för tillfället så är det momslagen som styr huruvida bolaget får avdrag för den ingående momsen. Fakturan måste vara ställd till rätt mottagare, alltså företaget. Detta har mobiloperatörerna genomskådat och därför är ofta företagsabonnemangen dyrare än privatabonnemang. Detta tror jag också är en vanlig fråga, om man får teckna ett privat abonnemang och bokföra i företaget. Vid en eventuell skatterevision är jag ganska säker på att man åker dit om man har bokfört fakturor avseende telefoni ställa till t.ex. Pär Gustavsson som är bokförda i ett aktiebolag.

Jag hoppas att du är nöjd med svaret.

Hälsningar
Pär