Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontera faktura mot 2999

Vi säljer tillgånger och jag ska fakturera köparen. Konteringen måste redas ut senare av en redovisningskonsult, däför skulle jag helst vilja kontera fakturan (efter avdragen utgående moms) mot 2999. Hur kan jag göra det? Problemet är att fakturan ska ha en artikel som ska ha en artikelkontering som verkar bara acceptera 3-konto.


Eller finns det någon bättre praxis i en sådan situation.

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du skulle ju kunna skapa ett nytt intäktskonto som heter 3099 (eller annat ledigt nummer) kalla denna observationskonto intäkt och kontera mot denna! Se till att kontot inte är kopplat till någon momskod bara!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Lena! Det låter bra. 

Om jag har förstått rätt så måste jag lägga 25% moms på grejorna när jag säljer (jag drog av hela momsen när jag köpte) och då vill jag att momsen står på kvitto och att bara det ex-moms beloppet hamnar på 3099. I så fall ska jag sätter momskod 25% på 3099 konto för att åstadkomma detta?
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Chris D,


Jag tänkte tipsa om tråden Supporten tipsar: Ställa in försäljningskonto med artikelkonteringar - eEkonomi. I den kan du se vilken momskod som behöver vara vald på bokföringskontot för att du ska kunna välja upp det på en viss typ av försäljning i din artikelkontering.


Momspliktig försäljning redovisas normalt i ruta 05 på momsredovisningen och utgående moms 25% i ruta 10. Om du ställer in artikeln på en artikelkontering för 25%, med konto 3099 kopplat till momspliktig försäljning med momskod 05 kommer ex-moms beloppet som du lägger in på artikeln att hamna på konto 3099 och i ruta 05 på momsredovisningen och momsen hamnar på konto 2611 och i ruta 10 på momsredovisningen. Det kommer även med som 25% moms på fakturan du skapar i eEkonomi.


Ha en fin dag!
/Theodor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Det var precis vad jag behövde. Chris