Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontering av sjukgymnast för förebyggande behandling/upprätthållande av arbete

Hej,

Jag var hos en sjukgymnast som tipsade om att när det handlar om skador som påverkar min förmåga att arbeta och upprätthålla min verksamhet så har man rätt att lägga det i en annan pott än det som tillhör friskvård.

Denna är dessutom egentligen obegränsad men det ska vara skador/bekymmer som hämmar en i att kunna upprätthålla sitt arbete/verksamhet.

Jag vet inte riktigt hur jag ska kontera detta och dessutom på vilket konto?

Tacksam för svar.

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

vilken bolagsform har du? Har för mig att det skiljer rätt mycket mellan AB och enskild firma när det gäller friskvård och förebyggande vård.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

 

Det är aktiebolag.

Har hittat ett konto 7620, men osäker på om det är rätt.

7620 blir bra 😊

jag kör 7620 på det som vi har som skattepliktig förmån (läkarbesök mm), sen använder jag 7625 till friskvårdsbidrag.

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, men hur är tanken att det läggs upp för mig som är ägare?

Ska jag alltså förmånsbeskattas för de här tillfällena?

Så som jag förstod på sjukgymnasten så det samma som friskvården att man inte förmånsbeskattas för det, eftersom det är för att jag ska kunna arbeta och hålla igång min verksamhet..?!

 

Hur ska jag göra detta rent konkret i bokföringen då?

Det är ingen moms, så enbart debet på konto 7620? 

All vård som är statligt finansierad ska förmånsbeskattas.

Det vanliga är att sjukgymnasterna tar ut en patientavgift och får resterande från Försäkringskassan. Då ska det förmånsbeskattas.

Massage och andra förebyggande åtgärder som man betalar fullt ut är skattefritt under förutsättning att det gäller hela personalen.