Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Konto 8920 och INK2R/INK2S

Jag fick under 2018 beslut från SKV angående ändrad bolagsskatt för mitt AB för flera tidigare inkomstår. Besluten innebar att jag fick tillbaka bolagsskatt, dvs. bolaget hade betalat för mycket. Denna bolagsskatt har jag bokfört på konto 8920 och där finns fn. ett negativt saldo på den totala bolagsskatt som SKV betalat tillbaka.

Nu när jag använder Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning förstår jag inte hur ovan beskrivna bolagsskatt påverkar beloppen i ruta 3.25 Skatt på årets resultat i IN2R och ruta 4.3 (a) i INK2S. Dessa belopp skiljer sig nämligen åt och jag förstår inte hur det kan bli så eller hur dom beräknats. Jag trodde att 3.25 och 4.3 (a) alltid skulle vara samma. Differensen är exakt det belopp som finns på konto 8920 och 4.3 (a) är större än 3.25 (ex. saldo konto 8920 = -20000, 4.3 (a) = 380000, 3.5 = 360000). Detta betyder i praktiken den återbetalda bolagskatten skattemässigt hanteras som en inkomst i år som bolaget får skatta för eftersom beloppet i ruta 4.15 blir för högt. 

Detta kan väl aldrig vara rätt? Om det är rätt; kan någon förklara regelverket?
13 SVAR 13