Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Konto för faktureringsavgift

(updated by Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2019-11-11 17:09 )

Jag har sökt i forumet men inte hittat en simpel förklaring på denna fråga. På vilket konto i kontoplanen ska jag bokföra faktureringsavgiften på en leverantörsfaktura? Se bild:

3540? Se bild:

Tacksam för input.

12 SVAR 12
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Konto för faktureringsavgift på levfakt - eEkonomi

Använd konto på 5xxx typ 5710 eller nåt. Konton som börjar på 3xxx är intäktskonton
NY MEDLEM

Hej 
Jag delar aldrig upp faktureingsavgifter på något specifikt konto. Lägg det på kostnadskontot du har kostnaden på, alltså i detta fall programvaror. Den tillhör den kostnaden.

//Madelen
NY MEDLEM

Jag brukar använda ett 84 konto som jag döper tlll faktura- och påminnelseavgifter. Jag tycker det är bra att ha koll på hur höga sådana avgifter blir totalt för året, många lägger ju på rätt rejält i fakturaavgifter.
NY MEDLEM

Sen kan man även skicka tillbaka en faktura med avgift för inbetalning av fakturan....
Skämt åsido, varför fortsätter företag att envisas med att ta betalt för att skicka en faktura. Om man sålt något och vill ha betalt för det så bör man väll tagit höjd för det när man satte priset på varan/tjänsten? Känns lite löjligt att detta fortfarande existerar år 2018...
CHAMPION

På leasingfakturan sätter jag det som Bankavgift medan om någon annan tar ut det (t.ex. DB Schenker som tar 95.- för PDF-Faktura!!) sätter jag det på inköpskontot för varan/produkten
NY MEDLEM

Slå ihop varukostnaden med fraktkostnaden, hur skall du annars veta den egentliga kostnaden är för varan
NY MEDLEM

Hej Erica.

Jag tyckte också det var konstigt att välja 3xxx. Det var Visma-supporten som föreslog det men jag skyller inte på dem då de egentligen inte har support på just bokföring. (Frågade eftersom jag trodde det kunde vara något jag glömt att slå på i programmet eftersom jag inte kunde hitta det.)

Tack för tipset.
NY MEDLEM

Ja, den tanken har också slagit mig. Får se hur jag gör. Tack för din input Madelen.
NY MEDLEM

Jag är lite inne på den linjen jag med. Gillar tanken att kunna se saker i detalj - nu när jag ändå skaffat ett bokföringsprogram och själv står för hur detaljerat jag vill syna ekonomin.