Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted

Konto för skatt, sociala avgifter och moms

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-03-02 12:41 )

När jag betalar in socialavgifter, personalskatt och moms till skatteverket ska allt då läggas på konto 2650 eller ska det för delas på resp konto typ 2710?

MVH

Christer

10 SVAR 10
Highlighted
COMMUNITY MANAGER

Re: Skattekonto - eEkonomi

Hejsan! 

Det är endast momsen som bokförs på konto 2650. Om du använder bokföringsförslaget Skattedeklaration får du hjälp med dem olika kontona som du ska bokföra på. 
Highlighted

Du menar väl bokföringsförslaget inbetalning till Skattekonto, för de andra kontona debiterade jag ju när jag betalade ut lönen,

MVH

Christer

Highlighted
NY MEDLEM

Förslag till kontering:

Moms att betala, konto 2650

Moms att återfå, konto 1650

Personalskatt,    konto 2710

Sociala avgifter, konto 2731

Att rekommendera:

Använd gärna ett särskilt kontonummer för skattekontot ex.1630 där du för in betalningar till skattekontot. För över beloppen från konto 2650, 1650, 2710 och 2731 till konto 1630. Därefter hämtar skatteverket aktuella belopp från konto 1630 på respektiva förfallodag (den 12:e varje månad).

På detta sätt kan du även stämma av och följa ditt konto hos skatteverket

Highlighted

Hej allihopa!

Jag ser att det i denna forumtråd diskuterats en del om skattekontot. Jag skulle vilja lyfta att du numera kan ha ett skattekonto i Visma eEkonomi under Kassa- och Bank. 

Detta innebär att det nu blir lättare att stämma av skattekontot i programmet under Kassa- och Bank. Skattekontot är det konto du eller ditt företag har hos Skatteverket. Har du en enskild firma används samma skattekonto för dig som privatperson och företaget. Har du ett aktiebolag så har företaget ett eget skattekonto. För att förtydliga så går det inte att använda sig utav ett separat skattekonto om du arbetar som Enskild Firma i Visma eEkonomi. Kika gärna på filmen "Få full koll på skattekontot i Visma eEkonomi". 

Vi har även uppdaterat Visma eEkonomi med en massa andra härliga nyheter - Läs mer om dom i vår forumtråd "Uppdatering av Visma eEkonomi-familjen - December." 

Ha en fin torsdag!

/Lovisa
Highlighted
NY MEDLEM

Hej,
Jag har ett problem med skattekontot. När jag började använda systemet missade jag avsnittet om avstämning med skattekonto, och bokförde då mina inbetalningar till Skatteverket som ett övrigt uttag, eftersom det var ett förslag som fanns i systemet. Således är kontona korrekta (1930 och 1630) men nu när jag ska stämma av mot skattekontot och hämtar in transaktionsdata från Skatteverket så blir ju varje transaktion "dubbel". Jag har provat att skapa korrigeringsversioner och "nollställa" transaktionerna som var gjorda som övrigt uttag, men det verkar inte hjälpa. 

Förslag?

Highlighted
MODERATOR

Hejsan @mats ronne

Är inte helt säker på om jag förstått dig korrekt. Har du bokfört och stämt av skattekonto 1630 och företagskontot 1930 så dessa stämmer så låter det som du har gjort vad du ska. Vill du nu hämta kontoutdraget från skatteverket och välja Bokföringshändelsen Överföring mellan egna bankkonton för att stämma av mot företagskontot mot skattekontot igen? Tänker att du inte behöver göra det igen eftersom du redan gjort den avstämningen men som ett övrigt uttag och om kontona stämmer? 

Vill alltså säkerställa att du inte bokför dubbelt. Det viktigaste är att kontona stämts av och att saldona stämmer, sen om du bokfört det "manuellt" eller använt programfunktionen spelar mindre roll i efterhand. Funktionen är främst till för att förenkla arbetet gällande skattekontot. 🙂 

Återkom om jag missuppfattat så tar vi det en runda till! 
/My 

Highlighted
NY MEDLEM

Hej,
Tror jag får göra en manuell avstämning tillsammans med min revisor och bokföra en del inbetalningar manuellt, eftersom i mitt bokslut just nu blir det stora belopp på 

1640

2510

1630
2710
2731
2940

Eller har du några enkla lösningar?

Highlighted
NY MEDLEM

Menar snarare att jag behöver göra en del manuella verifikationer och flytta/cleara mellan kontona. Eller har du enklare lösningar?

Highlighted
MODERATOR

Hej @mats ronne

Ska du stämma av ditt skattekonto kan du göra det med hjälp utav Kontoanalysen du har under Bokföring. Där kan du kontrollera att det bokförda saldot på 1630 stämmer med det saldo du har hos skatteverket per den sista. Lösning för korrigering beror lite på vad du behöver göra för korrigeringar och hur urspungsverifikationen som ska korrigeras skapades. Har du skapat verifikationen under Kassa och bankhändelser så kan du klicka på händelsen där och Ångra matchning, då skapas en korrigeringsverifikation automatiskt men då korrigeras ju hela beloppet. Annars kan du som du nämner ovan flytta saldona mellan kontot med hjälp utav manuella verifikationer också. 

/My