Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Köp av BRF-Andel med lokaler.

Hej!
Två frågor.
1. Jag har köpt andelar i en bostadsrättsförening med bostadsrättslokaler, vad ska detta registreras på för konto i kontoplanen?
2. Köpeskillingen uppgick till X Mkr, men med ett tillträde i mitten av månaden som gjorde att efter likvidavräkningen med utgift till föreningen och hyresintäkter för lokalerna så blir beloppet som jag betalde totalt X minus y.
Hur registreras detta, ska man bokföra värdet på BRF'lokalerna som X Mkr, som är det faktiska värdet, eller värdet X minus Y som jag köpte det för efter avräkning?
Om alternativ nummer två hur bokför jag detta?

Tack på förhand!
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Anskaffningsvärdet för bostadsrätten kan debiteras konto 1353 Andelar i bostadsrättsförening. Jag är inte riktigt med på din förklaring kring köpeskillingen, men om det är så att du har haft intäkter som kvittats mot köpet ska dessa intäkter bokföras separat på intäktskonto i klass 3 i kontoplanen, medan hela köpeskillingen hamnar på 1353.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Per

Tack för snabbt svar.
Jag ska förtydliga nummer två.

Vi leker med tanken att köpaskillingen för andelarna är 1 000 000.
I och med ett tillträde den 15e i en månad så finns det både utgifter á 4000 kronor till föreningen, och intäkter om 13 000 kronor för lokaluthyrning avseende denna månad. I likvidavräkningen så blir det alltså en differens på 9 000 som minskar slutbetalningen på tillträdesdagen.

Alltså har jag betalt 991 000 kronor för andelarna.
Ska jag bokföra värdet 1 000 000 kronor som Andelar i Bostadsrättsförening eller 991 000.
Om det är 1 000 000 så har jag en 9 000 kronor som jag måste balasera på kreditsidan för att få balans, ska dessa bokföras som en hyresintäkt eller?

Tack på förhand!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu klarnade bilden, tack för förtydligandet!

Med detta exempel blir det 1 000 000 kr på 1353. Vidare kan du bokföra 12 000 kr som hyresintäkter (kredit) och 4 000 kr som på lämpligt kostnadskonto, beroende på vad utigfterna avser. (debet)