Har köpt en bil för 348 500 kr.
Bokför utgiften på följande vis:
1920 kredit 348 500
1241 debet 348 500
Sedan måste jag skriva av den årligen om jag förstått det rätt?
Hur gör man det?
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Tack för din fråga.
Det stämmer att man gör en avskrivning vid varje bokslut tills bilen är helt avskriven. Konteringen ser ut så här:
1249 Ackumulerade avskrivningar bilar Kredit
7834 Avskrivningar bilar och andra transportmedel Debet
När bilen är helt avskriven görs ytterligare en kontering för att nolla kontona:
1241 Kredit
1249 Debet
Om du bokför i eEkonomi kan du läsa här hur avskrivningar hanteras i programmet.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Pamela
Hej!
Då räcker det alltså att jag gör följande:
1. Lägger upp en ny anläggningstillgång enligt instruktioner.
Ska verkligen anskaffningsvärdet vara exklusive moms om det är en personbil?
2. Bokför köpet enligt nedan:
1920 kredit 348 500
1241 debet 348 500
3. Någon gång under året (när som helst?) bokföra avskrivningarna där programmet gör det automatiskt om man "Klickar på den lilla pilen jämte Ny verifikation och välj Bokför avskrivningar".
Har jag förstått det rätt och ovan tre punkter löser biffen?
Ha en bra dag!
Hej
Du har förstått det hela helt korrekt och de tre punkterna kommer se till att det blir korrekt i eEkonomi.
När det gäller frågan om beloppet för bilen skall vara exklusive moms så är det inte helt sant då det i ditt fall blir det totala inköpspriset eftersom man inte får dra av någon moms. Hade det varit en inventarie t ex en maskin av något slag så hade det varit beloppet exklusive moms du angett.
Ha en fortsatt fin dag
Joachim
Det verkar som att eEkonomi programmet vill skriva av 10% per år. Enligt praxis får man skriva av 20% per år. Hur ändrar jag det?
Ha det gott!
Hej
Låter märkligt att systemet enbart skall skriva av 10% då det inte är någon inställning man gör för detta i systemet utan systemet följer praxis.
Har du valt månads eller årsvis avskrivningar under företagsinställningar?
Vilket bolopp räknar systemet fram för din avskrivning?
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
1. Jag har valt årsvis avskrivningar under företagsinställningar.
2. Se nedan bild. Den räknar på totala beloppet på 348 500 kr.
(Avskrivningen bör ligga på 69 700 kr).
Se gul markering. Det är den som inte verkar lira. Sätter man 5 år bör den skriva av den linjärt på 5 år.
Hej
Att avskriningsbeloppet är lägre år 1 beror på att det inte beräknas från första dagen på ditt räkenskapsår utan från inköpsdatumet 2023-07-12 så du kommer ha en lägre avskrivning i det inledande året och även i det avslutande året då det årets avskrivning kommer bli beräknad från 1/1 - 11/7 i det året.
De hela åren mellan första och sista året kommer det bli 20% som skrivs av.
Ha en fortsatt fin dag
Joachim
Ah, det borde man ju förstått. Tack för hjälpen och ha en fortsatt go vecka!
Inga problem alls
Önskar dig en lika go vecka.
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.