Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Köp av tjänster i och utanför EU - Omvänd skattskyldighet

Hej,Jag har en fråga om köp av tjänster i och utanför EU.

Jag vill inte bara lära mig bokföra rätt utan också såklart förstå varför.

Jag har gjort flera köp från länder i och utanför EU.
Om jag har förstått det rätt så skall jag ALLTID lägga på 25% moms och bokföra dessa mot momskonto 2614 samt 2645(både in och ut -gående moms - nollsummespel) OAVSETT om det är ett EU-land eller ej?

(Men vad är då skillnaden mellan köp inom och utanför EU? Har hört att det är krångligt, men är det som jag förstått det så är det ju jättelätt)

Jag har läst någonstans att omvänd skattskyldighet gäller endast då både säljarens och köparens VAT-nummer står på fakturan/kvittot. Stämmer detta? I så fall, hur bokför ett köp där INTE både köpare och säljares VAT framgår? Skall jag fortfarande lägga på 25% moms och bokföra mot 2614 och 2645?

Sen har vi konto; 2647 - Ingående moms omvänd skattskyldighet varor och tjänster i Sverige.
När skall jag använda detta?
Som jag har förstått det så skall även detta användas vid handel med utlandet?

Tacksam för svar.

/Johan
9 SVAR 9
Highlighted
ANSTÄLLD

Re: Köp av tjänster i och utanför EU - Omvänd skattskyldighet

Hej Johan!

Att använda konteringen 2614 samt 2645 för att redovisa momsen avser ett land inom EU. Har du en faktura utanför EU ska momsen inte redovisas på själva fakturan utan istället senare om du får en faktura gällande tullavgiften. 

Du kan läsa mer om hur konteringarna ska se ut och varför i forumtråden - Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU.

Konto 2647 - Ingående moms omvänd skattskyldighet varor och tjänster i Sverige är ett konto som berörs vid inköp med omvänd skattskyldighet inom Sverige. Detta konto används vid omvänd skattskyldighet inom byggbranschen. Själva konteringen kan du ta del av i forumtråden - Omvänd byggmoms - vilket konto bokförs det på?

Du kan läsa mer om omvänd skattskyldighet på Skatteverkets hemsida.

Hoppas din fråga blev besvarad!

/Hanna
Highlighted
NY MEDLEM

Hej Hanna,
Notera att detta gäller tjänster.
Vad jag kan se i tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU så står det där ett exempel enl. nedan:

Inköp av tjänster utanför EU (enligt huvudregeln):
1930/2440 ingen momskod   kredit 10 000:-
4531 momskod 22 (25%)      debet 10 000:-
2614 momskod 30 (25%)      kredit   2 500:-
2645 momskod 48                 debet   2 500:-

Alltså även där samma konton som vid köp INOM EU.

Står även på länken till skatteverket, följande:

När du köper tjänster från länder utanför EU
Du ska själv deklarera och betala svensk moms på tjänster du köper enligt huvudregeln (se ovan) från ett land utanför EU:s momsområde.
Jag har läst, och läst igen och tolkar det inte på något annat sätt än att man skall lägga på moms och använda 2614 och 2645.

Fattar jag så fel? 😉

/Johan
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej Johan!

Ursäkta mitt slarvfel, såklart gäller den konteringen Inköp av tjänster utanför EU. 

Tur att du är uppmärksam! 

Återkom om det är något annat du undrar över.

/Hanna
Highlighted
NY MEDLEM

Jag har läst någonstans att omvänd skattskyldighet gäller endast då både säljarens och köparens VAT-nummer står på fakturan/kvittot. Stämmer detta? I så fall, hur bokför ett köp där INTE både köpare och säljares VAT framgår? Skall jag fortfarande lägga på 25% moms och bokföra mot 2614 och 2645?
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej! 

Har faktiskt inte hört detta gällande att både säljarens och köparens VAT-nummer måste finnas med på fakturan.

Har varit inne och läst lite på Skatteverkets hemsida, men jag kan tyvärr inte hitta någonting där. Det bästa vore om du själv kontaktade Skatteverket och kontrollerade detta.

/Adelina
Highlighted
UTFORSKARE

Hej!

har fått ett faktura från ett företag inom EU (Holland) och på den så har de räknat ut 21% moms på förbrukningsmaterialet som jag köpt in.

Hur skall jag bokföra detta korrekt?

STORT TACK på förhand!

~Andreas
Highlighted
CHAMPION

då får du inte dra av den utländska momsen, utan måste då ta hela beloppet som kostnad

Har du angivit ditt VAT nummer till säljaren så skall det inte vara någon moms/vat på fakturan

Om du betalar annat land moms/vat så behöver du inte kontera fiktiv moms (men du får heller inte dra av den)

Highlighted
CHAMPION

omvänd skattskyldighet är när köpararen av varor redovisar momsen på försäljningen

http://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/omvandskattskyldighet.4...

Man ska bara använda omvänd skattskyldighet i vissa bestämda fall

Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Inköp tjänster utomlands.

Min kund driver verksamhet på nätet och köper reklamtjänster båda inom EU och utanför EU, t ex från Google, Facebook, AWeber.  Ska man momskontera för dessa tjänster, oavsett inom EU eller utanför EU?