Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SBJ111
MEDLEM

Köpt vara från danskt företag med moms

Hej, 

gjorde ett inköp på ett garagetält av ett företag i Danmark. Valde klarna som betalningsmetod. 
på orderbekräftelsen står beloppen i SEK och det står även med 25% moms där. 
min fråga är då om jag kan få dra av momsen på detta inköp? 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Svårt att svara på utan att veta vad det står mer i detalj på underlaget du fått. Står det något VATnumber/Momsregistreringsnummer på säljande företaget på underlaget?

/Joachim

Nej det står inget sånt nummer. Varan är betald via klarna så de är endast klarnas VAT nummer jag kan se. Sen har ja orderbekräftelsen och där står heller ingen sån info. 
de står nettobelopp, moms 25% och sen vad jag ska betala. 

Hejsan. På Klarnas faktura brukar  det framgå om det är en faktura eller bara ett betalsätt, där det senare är det vanligaste. Om du inte uppgett ditt VAT-nummer till säljaren i Danmark så har dom lagt på 25% dansk moms då dom tror att dom sålt till en privatperson. Så då har ingen omvändmomsförsäljning skett. 

Skatteverket anser en sådan gång att du så klart inte får lyfta moms men att du ändå skall redovisa detta som ett EU-inköp med omvänd moms och lägga på utgående moms och dra av ingående moms om du bedriver en sådan verksamhet. Enligt mig/oss så anser vi att det förstör grundtanken med hela systemet då din bokning isf inte kommer att mötas av den danska försäljningen. Så vi brukar, frimodigt och rebelliskt, helt enkelt kostnadsföra totalbeloppet sådana gånger. Absolut inte lyfta momsen om den är dansk.... för att systemet skall stämma... Lycka till!!