Hej allesammans som har bättre koll än mig på följande frågor 😉
Jag skäms otroligt mycket för att ställa följande frågor om körersättning men jag ska förklara lite kortfattat;
Jag har i snart två år lämnat sk "körersättning" till min revisor jag haft fram till nu (innan jag bytte till Visma eEkonomi SMART) där jag enkelt har klargjort för min revisor för samtliga inköp jag gjort och sedan räknat ut milersättningen från företagets adress till angivna butiker för inhandling av varor till företaget, hänger ni med? 😉
Nu till idiotfrågan, jag har däremot ALDRIG tagit ut pengar från mitt företag i form av körersättning då jag egentligen bara gjort som jag blivit tillsagd att göra och lämna en lista på uträknade mil x antal körningar till angivna inköpsställen. Och i min värld har jag tänkt att det räknas av i deklarationen/årsredovisningen och även det jag fått förklarat för mig...
Nu ikväll diskuterade jag dock i ämnet med en vän som även hon använder sig av samma bokföringsprogram som mig, då jag ifrågasatte hur jag gör med just körersättningen när jag nu ska sköta det själv?
Min vän satt som ett frågetecken och har inte alls gjorde på det sätt jag tidigare gjort med att lämna en simpel lapp till revisorn med körersättning, utan hon förklarade att det är pengar som dras skattefritt från företagets konto (så länge du har underlag för köpet som gjorts, kvitto etc.)
Samma fråga har i denna stund ställts till min fd. revisor och inväntar svar på följande funderingar.
Det hör till saken att jag aldrig valt att sätta mig in i min egen bokföring mer än det absolut viktigaste, så därför skäms jag oerhört nu när intresset blivit starkare hos mig i att ta hand om min egen bokföring samt att sköta allt som jag känner har blivit fel under de år jag valt att lämna iväg min bokföring till revisor.
-Har min revisor förklarat rätt (och jag förstorade upp detta hela?) eller är han snurrig och jag likaså och gjort fel i två års tid... tanken har aldrig slagit mig förrän nu!
Tar tacksamt emot hjälp på hur jag går tillväga så här i söndagsnatten och första gången jag ska bokföra med Visma 😉
MVH /M
Verkar som du använder din privata bil?
Jag har uppfattat det som det endast är milen du efterfrågar och inte några utlägg. Bilersättning (milersättning) Skattefri bilersättning Egen bil: 25 kronor per mil ( tidigare 18,50) Förmånsbil: 12 kronor per mil förutom förmånsbilar som drivs helt med el där schablonbeloppet är 9,50 kronor per mil. För en laddhybridbil som kan drivas både med el och annat drivmedel gäller det högre beloppet, det vill säga 12 kronor per mil.
Du kan ta ut ersättning/månad förslagsvis vid lön för de mil enligt körjournal som du kört i tjänsten om det är din privata bil. Om du vill ha ersättning utanför lön så kan du betala ut enligt reglerna och då blir bokföringen Kredit ett bankkonto tex 1930 och debet 7331. Jag förmodar att du är anställd i ditt bolag? Vet inte om jag förstod dig rätt men du verkar ha fått ersättning för dina utlägg men inte för resorna? Har du inte fått ersättning så kanske revisorn har lagt de summorna som en skuld i bolaget till dig för att senare utbetalas?
Hälsn Lena
Här kommer länk till SKV
Tack för svar Lena 🙂
Jag misstänker att han lagt det som en skuld i bolgaet som senare utbetalas, saken är den att jag gått igenom senaste årets papper och jag blir inte klok på vad den utbetalningen av körersättning skulle heta annars än just körersättning, och då finner jag ingen mer utförlig information...
Jag var i kontakt med (fd.) revisorn i morse men fick ingen klarhet överhuvudtaget utan enbart kommentar om att "utbildningen till revisor kan aldrig ersätter med ett bokföringsprogram....." så jag misstänker att det inte kommer bli någon erbjuden hjälp, i form av ställda frågor, från hans sida mer! 😉 Jag får lösa det på egen hand.
Jag har gjort utlägg i form av bensinkostnad dit jag kört för att handla ex. kontorsmaterial etc. dvs. saker till mitt företag som jag kan styrka med kvitto.
Tack för din hjälp och länk, ska kolla vad det står, det löser sig nog! 🙂
/MVH Mimmi
PS: Är glad jag fann Visma och deras annars smidiga bokföringsprogram.... 😉
Gissar att han lagt det på ett 23xx eller 28xx konto då företaget har en skuld till dig. Kika där och se om du kan hitta summan du är ute efter.
Tack snälla! Ska göra så 🙂
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.