Hej!
En av mina kunder betalade sent och jag skickade en påminnelseavgift på 60 kr. När betalningen nu kom bokförde jag påminnelseavgiften på 60 kr som en egen post, men insåg senare att de 60 kronorna inkluderades i betalningen av kundfakturan. Hur gör jag nu för att korrigera detta? Jag har bokfört påminnelseavgiften på 1930(debet) och 3596(kredit).
Tacksam för svar!
Vänligen Anna
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Tack för din fråga. Om jag förstått dig rätt så har alltså påminnelseavgiften bokförts två gånger. I sådana fall så kan du nollställa ( göra en spegelvänd verifikation med beloppet i kredit 1930 och debet 3596 ) på den manuellt bokförda påminnelseavgiften så att den inte längre påverkar bokföringen, och låta den andra vara kvar. Hur man korrigerar verifikationer kan du läsa om här.
Ha det fint!
Josefine
Hej Josefin, jag har gjort liknande misstag och försökte mig på den spegelvände ordningen.
Jag har kredit 370 kr på 1930 och debet 370 kr på 4063. Posteringen är helt fel då jag har råkat lägga in den 2 ggr. När jag försöker lägga in spegelvänd står en summa på 740 kr längst ner. Ska det bli så - jag hade trott den skulle gå i 0. Tack på förhand.
Mvh Katrine
Hej!
Tack för din fråga. Om jag förstått dig rätt så har alltså påminnelseavgiften bokförts två gånger. I sådana fall så kan du nollställa ( göra en spegelvänd verifikation med beloppet i kredit 1930 och debet 3596 ) på den manuellt bokförda påminnelseavgiften så att den inte längre påverkar bokföringen, och låta den andra vara kvar. Hur man korrigerar verifikationer kan du läsa om här.
Ha det fint!
Josefine
Stort tack Josefin för ditt svar! Då vet jag.
Må så gott!
Vänligen
Anna
Hej Josefin, jag har gjort liknande misstag och försökte mig på den spegelvände ordningen.
Jag har kredit 370 kr på 1930 och debet 370 kr på 4063. Posteringen är helt fel då jag har råkat lägga in den 2 ggr. När jag försöker lägga in spegelvänd står en summa på 740 kr längst ner. Ska det bli så - jag hade trott den skulle gå i 0. Tack på förhand.
Mvh Katrine
Hej igen,
jag har fått rätt på det, missade att systemet själv la in speglingen därför blev det fel.
Ledsen för strulet.
Hälsningar Katrine
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.