Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SimonB
MEDLEM

Korrigera felaktig moms

Hej!

 

Jag har nyligen startat en enskild firma som författare och bokfört ett par hundra bokförsäljningar. Insåg först nu att jag råkat lägga till 25 procent moms i bokföringen på den vara jag säljer, vilket jag antar är både felaktigt bokföringsmässigt och ofördelaktigt ekonomiskt för mig (?). Totalsumman för varje enskild bokförd försäljning är alltså korrekt, så bankkonto och dylikt har ju stämt längs med vägen, men jag har i inställningarna angett att moms-summan för detta ska vara 25 procent moms istället för den 6-procentiga bokmomsen.

 

Till min fråga: Jag har nu korrigerat så att korrekt moms anges för framtida försäljningar, men finns det något sätt där jag med en enskild verifikation kan korrigera detta misstag på ett bräde, eller måste jag kreditera varenda faktura? (Och kan någon skjuta mig nu med en gång om det sistnämnda är fallet?)

 

Tacksam för hjälp! Hoppas ni förstår ungefär hur jag menar...

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Det du bör göra beror på var felet egentligen ligger: 

OM du har fakturerat med 25% moms och detta står på fakturorna ska du antingen kreditera, omfakturera med lägre moms och återbetala mellanskillnaden till kunderna, eller deklarera den 25%-iga momsen och göra rätt framöver.

OM du i stället faktiskt skrivit och beräknat momsen till 6% men "bara" bokfört fel gör du rättelsen med en manuell verifikation med en uträkning som underlag. 

Hej. Tack för svar! Precis. Jag har ”bara” bokfört fel. Kunderna har inte betalat fel summa. Skulle du kunna gå in mer i detalj på hur en sådan verifikation och beräkning borde se ut här? 

AnnicaL
CHAMPION

Gör en förteckning över de felaktiga verifikationerna, t ex ett huvudboksutdrag på försäljningskontot och utgående moms.

Beräkna vad 6% moms skulle ha varit.

Debitera ditt konto för utgående moms 25% 2611 med den bokförda momsen,

Kreditera 2631 utgående moms 6% med det rätta beloppet.

Debitera även ditt konto för försäljning 25% moms (ev 3001?) och kreditera i stället ett konto för försäljning med 6% moms, tex 3003. På så sätt kommer din momsrapport att stämma. 

Dvs 

D2611 bokförd 25%-ig moms

K2631 korrekt 6% moms

D3001 bokförd försäljningssumma före moms 25%

K3003 korrekt försäljningssumma före moms 6%

Effekten blir att momsskulden minskar och intäkten ökar. 

Mycket bra. Det var ungefär så jag hade tänkt lägga upp det 🙂 Stort tack för hjälpen!