Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sln___
MEDLEM

Korrigera högre utbetald utdelning än beslutad

Enmansaktiebolag med Visma eEkonomi. På stämman för räkenskapsår 2020 beslutade jag om en utdelning på 190 000 kr, men den faktiska utbetalningen (i mars 2021) råkade jag göra på 200 000 kr. Jag upptäckte det inte förr nu i februari 2022. Hur rättar jag till detta bokföringsmässigt? Något annat jag behöver göra (tex för att rätta till beskattningen för mig som privatperson)?

2 SVAR 2

Aj då. Du kan ju inte backa detta, även om du skulle vilja. Om vi förutsätter att du inte hade ett avräkningskonto med en fordran som du kan kvitta och att du hade fritt eget kapital nog för en utdelning om 200 000 kr (om inte så är frågan lite knivigare) så bör du upprätta ett protokoll för utdelning på extrastämma och då ta de 10 000 kr på den. Gör sedan en ny KU31 med rätt belopp och anmäl extrastämman till Bolagsverket (det gör du via verksamt).

Sedan blir det att ta upp hela som inkomst på årets deklaration och skatta.. Har du överstigit gränsbeloppet på din K10:a så blir "överutdelningen" inkomst av tjänst....Lycka till!

Jag har tittat närmare på detta nu och jag har faktiskt inte gjort fel ändå! Tacksam för svar dock.