Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

therealtor
MEDLEM

Kortköp från Storbritannien med moms med DHL som leverantör

Hej!

Gjorde ett inköp från ett företag från Storbritannien ( i juni) där det på hemsidan stod att köp inom EU hanteras av leverantören (DHL) med moms och avgifter. När väl jag skulle betala fanns det ingen ruta för VAT-nummer, utan endast företagsnamnet, och de tog betalt med 25 % moms. DHL gjorde en tulldeklaration med mitt VAT-nummer. Jag fick ingen faktura från DHL efter detta. 

Har gjort flera inköp från GB (där de inte dragit moms) med omvänd momskod. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska bokföra detta, de har ju tagit betalt med moms men DHL har gjort en deklaration med mitt VAT-nummer utan att jag betalat tull eller liknande. Summan inkl. blev ca 2900 kr. 

Ska jag bokföra hela summan utan momskod?

6 SVAR 6
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej therealtor!

Jag har läst i b.la den här tråden att DHL skickar ut fakturor i efterhand på både moms och tull, så du kanske bör kontakta DHL och fråga hur de gör i det här fallet?

Det kan också vara bra att kontrollera med Skatteverket om hur de tycker att du bör hantera momsen beroende på vad DHL säger.

I användartipset Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU så kan du se hur du bokför detta.

Återkom om något känns oklart eller om du har några fler funderingar! 🙂

/Tinne

therealtor
MEDLEM

Hej, tack för svaret!

Nu är det så att jag fått en faktura för tull från DHL, dock från ett tidigare köp från UK, där de inte drog moms då jag angett VAT-numret. 

På DHL-fakturan står det: 

Tull: 112 kr (de har räknat 5 % på 2040 kr, vilket var priset på varan exkl. frakt [ex. moms]).

Införselmoms: 0 kr

Tillval och tillägg: 100 kr. 

Moms på Tillval och tillägg: 25 kr. 

Totalt: 237 kr

Jag har läst artiklarna ovan men jag är fortfarande osäker hur jag ska bokföra tullfakturan?

Hej!

Det bästa vore att kontrollera på Tullverket via ditt tull ID om det är något som du behöver deklarera som import till Skatteverket. Baserat på de rubriker som du säger att fakturan från DHL innehåller så låter det inte som att de har hanterat importmoms och deklaration åt dig, utan att det bara är förtullningen. Detta bör i sin tur betyda att du skall hantera detta som en import, och redovisa det statistiska tullvärdet samt fiktiva momsen till Skatteverket i den perioden som underlaget anger. Detta bör vara 2 040 kr enligt det du skrev ovan, men går att dubbelkolla på Tullverket så att du får rätt värde deklarerat. 

I sådana fall så bokför man detta som följande, för att bokföra både kostnaderna för tull m.m. samt redovisat importvärdet:

1930 kredit 237 kr

57XX debet 112 kr

57XX debet 100 kr

2641 debet 25 kr

4545 ( 50 ) debet 2 040 kr

4549 kredit 2 040 kr

2615 ( 60 ) kredit 510 kr

2645 debet 510 kr

Det som är inom parentesen är momskoder. Som min kollega nämnde tidigare så kan du även kontakta DHL för att höra dig för angående om de har hanterat importmoms m.m eller inte. Baserat på det du skickat dock så låter det inte som det, utan att det är du som skall hantera det precis som det skall när det är handel mellan två företag inom EU och man anger sitt VAT nummer. 

Ha det fint!

Josefine 

therealtor
MEDLEM

Hej, tack för svaret, angående DHL-fakturan. Jag ser nu att företaget från Storbritannien inte lagt till moms på köpet. Hur bokför jag då köpet, korrekt? Köpet var, inkl. frakt, totalt 2 640 kr,

Den här har ni skrivit på Visma: 

Utanför EU

Bokföra inköp av varor utanför EU - import:
Inköpet bokförs i två steg:

Själva fakturan från leverantören:

1930/2440 ingen momskod  kredit 10 000:-

4000 ingen momskod           debet 10 000:-

Hej igen!

Mitt sista svar är baserat på att du inte har fått betala någon moms utan skall redovisa detta som ett inköp utanför EU och handlar om hur du redovisar själva importvärdet och importmomsen. 

Precis som du säger så bokför man det i två olika steg, köpet blir som det förslaget du gav dvs 1930/2440 kredit och tex 4000 i debet ingen momskod. När du sedan får tullfakturan från DHL så kan du följa det förslaget som jag gav tidigare. Så själva bokföringen av varuinköpen blir alltså utan momskod och hela beloppet blir en kostnad, och när man sedan får tullfakturan/importunderlaget så skall man hantera eventuella frakt och tullavgifter samt redovisa den fiktiva momsen och inköpet i sin momsruta. Det är först då man får underlaget på vad man skall redovisa som importvärde och importmoms, och det är därför man alltså inte hanterar detta vid bokföringen av köpet. I den vägledningen du hittade så kan du läsa om hur du hanterar importvärdet och importmomsen om du inte bokför det i samband med fraktfakturan utan separat. 

Ha det fint!

Josefine

therealtor
MEDLEM

Jättebra, tack!