Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
ANSTÄLLD

Re: Kostnader samt värde av kapitalförsäkring - eEkonomi

Hej Mikael!

Jag tror du är inne på helt rätt spår. Vad gäller riskpremien och avkastningsskatten så sker, (om jag har fattat det rätt), dessa transaktioner inom själva Kapitalförsäkringen och ska därför inte bokföras, endast insättningar och uttag.
NY MEDLEM

Hej Kalle

Tack för svaret!
NY MEDLEM

Hur bokför jag insättning till min kapitalförsäkring rent praktiskt i Visma eEkonomi? Överföringen har jag i mina bankhändelser eftersom jag har automatisk överföring av kontoutdraget. Jag klickar på "Matcha". Vilken bokföringshändelse ska jag sedan välja?
NY MEDLEM

Valde övrigt uttag och egen kontering. Därefter beloppet som kredit på 1930 och motsvarande belopp som debit på 1385. Det måste väl bli rätt så?
ANSTÄLLD

Hej,

Det låter helt rätt.

/Cecilia
NY MEDLEM

Toppen!
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföring kring kapitalförsäkring.

Hej!

I mitt bolag tänkte jag införskaffa en kapitalförsäkring. Tanken är att ha den långsiktigt som en tillgång och investera vinst som inte tas ut i den där.

Har då lite frågor:

1) Det är bara skattade pengar man får (bör?) sätta in i sin kapitalförsäkring?
2) Hur bokförs insättningen?
2a) säg att jag vill sätta in 100 000 kr hur ser det ut då

3) Hur ofta måste man "uppdatera" värdet på kontot som motsvarar kapitalförsäkringen? Är det en gång per år vid bokslut? Hur gör man då?
3)b) Hur bokför jag en till insättning till kapitalförsäkringen då värdet har ökat sen tidigare?
Dvs jag satte in 100 000 kr, nu vill jag sätta in 50 000 kr till, men det faktiska värdet på kapitalförsäkringen är 125 000 kr före insättningen (men i min bokföring fortfarande 100 000 kr)

4) Hur bokför man att man tar ut pengar från kapitalförsäkringen till sitt konto?

5) Hur ser det här ut på deklarationen/resultatrapporten? Man har ju (om allt vill säg väl) gjort en "vinst" på sin kapitalförsäkring, men den ska ju inte skattas? (mer än om man tar ut pengarna privat såklart)
NY MEDLEM

Hej Folke,
Har du fått svar på dina frågor? jag kan inte hitta svaren......
Jag har också lite samma tankar som du har runt kapitalförsäkring i bolaget.

Hälsningar
Terezia Persson
MODERATOR

Hej Tepe Konsult,

Se Pärs kommentarer långt upp i detta inlägg. De förklarar bra hur de hanteras och bokförs. Där finns även länkar till hur man bokför vinst/förlust.

Ha det gott!

/Sofia