Hej!
Hur bokar jag kostnader som jag fåt in på faktura under 2023 - och då också bokat upp där - men som tillhör 2024?
Med vänlig hälsning, Anna-lena
Du för om den kostnaden på en manuell verifikation där du debiterar konto 1790 Förutbetalda kostnader och krediterar det kostnadskonto du använt för fakturan. Sedan vänder du den bokningen under 2024.
Hej igen!
Att vända bokningen 2024, är det att "göra om bokningen" under 2024, så som jag först gjorde den under 2023? AL
Det är att göra en likadan verifikation men åt andra hållet, dvs debitera kostnadskontot och kreditera 1790.
Hej igen!
Jag får inte rätt på detta trots allt. Det jag försöker göra är följande:
Min kostnadsverifikation som jag har bokfört under 2023 hör till konto 2440 - leverantörsfakturor.
Jag gör en manuell verifikation där jag debiterar 1790 och krediterar 2440. Jag letar även upp den verifikation det rör sig om så att denna matchas. Jag har prövat att ställa in datum december 2023 och dagens datum 29/1 2024, utifall datumet påverkar men programmet säger att något blir fel gång på gång. Har jag förstått rätt eller vad gör jag som är fel?
Jag tänker även att min egenkontroll ju kan bli att jag ser att mitt skuldsaldo för 2023 minskar med samma summa som jag försöker att flytta till 2024. Tänker jag rätt? Och när jag väl vänder bokningen så kommer skulden tillbaka under 2024.
Om jag tänker rätt fungerar det inte. Om jag tänker fel, snälla hjälp 🙂
Det är inte 2440 du ska vända här utan det konto där kostnaden bokförts och som alltså debiterats av leverantörsfakturan. (Jag förutsätter att du använder faktureringsmetoden. )
Jag använder faktureringsmetoden ja. Hur gör jag med momsen då? Kontot - i detta fall 6900, är ju ex moms. Moms finns också på denna verifikation. ska momsen ligga kvar 2023 och så flyttar man bara beloppet ex moms?
Momsen hör till 2023 så den rör du inte. Bara beloppet ex moms ska föras om.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.