Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Krav matcha bankhändelser mot faktura

Hej! 

Jag har nyligen startat en enskild firma och försöker sätta mig in i allt, har ingen erfarenhet sedan tidigare av bokföring så jag känner mig som ett frågetecken till och från.

Jag har betalat några utgifter: Faktura från Visma för bokföringsprogrammet samt en faktura från Quickbutik där jag kommer öppna min webshop. Då jag ännu inte har några pengar i företaget så betalade jag med mina privata pengar. Dock satte jag inte in mina privata pengar på mitt företagskonto, så pengarna drogs direkt från mitt privata konto.

 

Nu i efterhand tänker jag att det kanske var felaktigt, nu finns det inget kontoutdrag från mitt företagskonto att matcha med leverantörsfakturan som jag bokförde. Behöver jag göra en matchning eller kan jag låta det vara som det är?

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Något absolut krav på att betalningar görs från Företagskontot och matchas som bankhändelse finns inte.

 

Har du betalat leverantörsfakturor med privata pengar får du göra så här:

 

Gå in på respektive leverantörsfaktura och under rubriken "Åtgärder" väljer du "Registrera betalning".

I stället för Företagskonto väljer du Annat konto och sätter 2018 Egen insättning. Datum när betalningen gjordes.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för tydligt svar! Då vet jag hur jag ska göra 🙂