Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Madeleine9
MEDLEM

Kund betalat in för mycket

Hej, 

 

Jag har visma e ekonomi smart. En kund betalade in för mycket. Tidigare har jag kunnat ändra beloppet på inbetalningen till ett högre. Jag kan inte det längre utan endast till hela beloppet på fakturan eller lägre, inte högre. 

 

Hur bokför jag detta om kunden vill dra beloppet på nästkommande faktura? 

Nu har jag för över beloppet och kvittar det mot 2420 förskott. Men till nästa gång? Jag vill inte göra en kredit faktura för då blir det moms på den. 

Tacksam för seriöst svar. Och inte att jag kan ändra beloppet till ett högre. 

 

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Du gör helt rätt. Överskjutande belopp bokförs på konto 2420 tills kunden kan utnyttja det som delbetalning vid nästa faktura.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Men hur drar jag av det på fakturan? 

Om kunden får en faktura på 20 000 men ska endast betala 15 000. Hur gör jag med diff på inbetalningen på fakturan på 5000? Den kommer ligga kvar så jag måste kvitta den mot något? 

Hej

 

När kunden betalat sin del går du in på fakturan "Åtgärder" och "Betalning". Ändrar från Företagskonto till Annat konto och sätter 2420. Då har du utnyttjat det saldo som skapades vid överbetalningen.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej igen,

 

Vad väljer jag där att lägga till på kontoplan? Finns bara företagskonto,  kassakonto och slattekonto? 

Hej! 

Jag ser att du fått hjälp som är helt korrekt rent bokföringsmässigt, men eftersom du har Visma eEkonomi Smart så behöver du hantera detta manuellt. Funktionen som Roffakab berättat om är en funktion som finns i vår variant Visma eEkonomi Pro, händer detta frekvent kan det vara värt att kika på en eventuell uppgradering till den varianten som du kan läsa mer om på vår hemsida om Visma eEkonomi. Det går också bra att kontakta vår försäljningsavdelning om du vill veta mer om de olika varianterna. 

För att lösa detta manuellt i eEkonomi smart är mitt förslag att utnyttja Kassakontot eftersom det inte brukar användas på samma sätt som företagskontot längre. Så du bokför fakturan mot Kassakontot och sedan får du skapa en korrigeringsverifikation till denna betalning och bokar om beloppet till konto 2420. 

Ha en fortsatt fin dag! 

/My