Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kundbonus

Skall betala ut kundbonus 1 gång om året . men reservera belopp varje månad för detta. hur gör man det smidigast.
12 SVAR 12

Mitt förslag är att du i samband med upprättande av faktura gör en avsättning mot ett skuldkonto 24xx. med den aktuella kundbonusen. Denna bokförs mot konto 39xx.  Detta kan ske genom automatkontreringar om du vill. När utbetalning sedan sker är det mot skuldkontot som du gör det hela.

Återkom om du inte hängde med i turerna.
Fd medlem
Inte tillämpbar


problemet är att fakturan inte kommer göras förrän i december månad men vi skall reservera belopp fram tills dess då vi vet hur stor fakturn kommer bli. hur bokförs det då?

Fd medlem
Inte tillämpbar


Vi skll alltså inte använda oss utav 3720  kundbonus då?  utan ex 3920 provisonsintäkter och döpa om det till provisionskostnader.

När du upprättar kreditfakturan i december krediterar du konto 24xx . Därmed får du en rättvisande redovisning var månad.
LW -60
UTFORSKARE

Du ska betala ut, få en faktura, i slutet av året för något som skall bokas upp som en kostnad från och med räkenskapsårets början, stämmer det?

Jag skulle nog använda mig av kontot 2980 - Upplupna avtalskostnader (i kredit)
Sedan finns ett konto som heter 3850 (Aktiverat arbete (omkostnader))

Vet inte om det är rätt tänkt, men det kan vara en tanke...

Mvh Lena

LW -60
UTFORSKARE

Jag tänkte i mitt svar att den nog ska ligga som en negativ kostnad om det direkt skall påverka intäkterna. Eller?

Mvh Lena igen...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kundbonus är väl en rabatt på era försäljningspriser?

För det finns konto i klass 473X som ska debiterar  - inte konto i klass 3.

Debet 473X
Kredit 289X, det har inte så mycket med dina leverantörer ( Klass 244X ) att göra

blir en bra kontering

Mikael 

Att använda 28xx kan väl vara  rätt som Mikael skriver. 
Att använda 473x är dock fel, då dessa konton används för egna erhållna kassarabatter m.m. En bonus är ingen kostnad i egentlig mening, utan en intäktsminskning. Det är heller inte frågan om någon egentlig kassarabatt , vilket innebär att du också kan återföra den utgående mervärdesskatten.

 Men viktigaste är att man har kontroll på det man gör. I praktiken är det inte så viktigt vilket konto du använder. Se bara till att det blir rätt i din skatteredovisning. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
Förlåt mig
Bortse från min kommentar

Tänker mig nog att man borde använda ett konto för försäljningskostnader, typ 6050 debet för uppbokningen mot 24xx kredit som skuld. Vid utbetalningens så bokför men sedan rätt avstämt belopp som justerar 6050 till rätt belopp och tar bort det som bokats upp på 24xx och man lyfter ingående moms 2641... Bör väl ses som en kostnad och inte en negativ intäkt om du frågar mig. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Konto 3700 kanske kan passa bra

Googlade lite  och enligt FAR-online så skall kundbonus bokas på kto 3732 "lämnade mängdrabatter". Vilket jag kan tycka låter rimligt om man ser det som en minska omsättning, även om jag kan tycka att det även kan vara en försäljningskostnad. Men bokföringen blir ju lite mer spännande med ett omsättningskonto. Du skall ju inte momsa den löpande då du inte upprättat någon faktura. Så jag antar att du då bör ha ett konto 3733 för "upplupna mängdrabatter" och som då saknar momsmärkning. När den sedan rapporteras så bokas det dels mot 24xx och skulden nollas bort men du gör även en omföring mellan 3733 och 3732 (som då är momsmärkt som omsättning 25%). Och jag antar att om du har olika momssatser på försäljningen som är bonusgrundande så blir det även olika momssatser på bonusarna... Vilket då skapar några konto till i 37xx-serien om du skall få momsen rätt... Lycka till!