Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kvitta årets vinst mot tidigare förluster i bokföringen

Har gått med förlust senaste 3 åren i mitt AB. I år har jag gått med vinst. Jag vill minska årets vinst genom att kvitta med de tidigare förlusterna. Kan jag se de kvittningsbara förlusterna på något konto i min bokföring eller måste jag gå till tidigare bokslut för att se dessa? Hur skall jag bokföra för att reducera årets vinst? Hur beräknar jag ut årets periodiseringsfond, före eller efter att jag kvittat ner årets vinst?

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

I bokslutet har du då under de tre förluståren bokar upp "Årets resultat" som en debetpost, d v s en förlust. När du har gjort en vinst nu, lägger du vinsten på samma konto. Då minskar den ansamlade förlusten och du har kvittat det hela mot varandra.

I deklarationen finns en ruta du fyller i för den upplupna förlusten, så du inte betalar skatt på hela vinsten, men den uträkningen måste du lägga upp i bokföringen också, eller inte boka någon skatt alls ifall det ligger kvar en slatt med förlust och skvalpar.

Är lite trött idag, så utrycker jag mig luddigt här måste du fråga vad sjutton jag menar.

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tackar! Ska titta på detta. Tror jag förstår.