Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Patrik L
UTFORSKARE

Lagerbolag från Visma / Bolagsstiftarna

Hej!

Köpte ett lagerbolag via Visma och på fakturan framgår Bolagsverkets registreringskostnader med 3.300:-. Är hela den kostnaden icke avdragsgill eller är det bara själva registreringsavgiften på 1.900:- (enl Bolagsverkets hemsida)? D.v.s skall jag boka hela 3.300:- mot 6992 eller dela upp beloppet mot både 6991 och 6992?

16 SVAR 16
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Det brukar stå på underlaget som man får, men det brukar finnas både en nyregistreringskostnad och en för ombildningen. Den som är för nyregistrering är ej avdragsgill i och med att den sker innan bolaget är registrerat. Den för ombildning är avdragsgill i och med att den sker efter bolaget är startat. Så om du har båda två så bör du dela upp dessa ja, mot 6991 och 6992. 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej igen! Tack för svaret, men det framgår inte av underlaget vad som är vad. På er faktura står bara "Bolagsverkets administrationsavgift" och så beloppet 3.300 kr exkl moms. Går det att få ett bättre underlag för att bokföra detta eller kan man utgå ifrån det jag skrev, att det är 1.900:- som är ej avdragsgillt men resten är det? Och hur är det med momsen, är den helt avdragsgill oavsett? Skall det förresten ens vara moms på Bolagsverkets avgifter? Dessa är väl momsfria gällande nyregistrering?

Allt gott!

Patrick

Hej Patrick!

Bara så du inte tror att vi glömt bort dig 🙂 Vi väntar på svar i frågan och kommer att uppdatera dig så snart vi har mer information i ärendet. 

Tack för att du väntar

/Tinna

Hej Tinna! Nu har det gått en vecka sedan detta svar, två veckor sedan min fråga. Snart skall fakturan till er vara betald och jag vill gärna säkerställa att den blir korrekt bokförd. Vore toppen om ni kunde återkomma med ett svar. Det är alltså er egen faktura det handlar om. Du kan få ett fakturanummer om det underlättar?

Tack på förhand!

Hej igen!

Ber om ursäkt att det har dröjt gällande svaret. Vi håller fortfarande på att utreda detta och återkommer med ett svar så snart vi kan i den här frågan. När det gäller din specifika faktura kontaktar vi dig via mejl på måndag, så kika gärna där. 

Ha en fin helg!

/ Josefine

Hej! Nu har ni väl ändå glömt bort detta...? 😀 

Glad påsk!

/Patrik

Hej Patrik!

Lovar att vi inte glömmer dig 🙂 Min kollega Agnes har skickat ett mejl till dig den 4 april med information och vi har flyttat fram förfallodatum på den aktuella fakturan så den förfaller inte förrän 9 maj och tills dess hoppas vi verkligen ha fått mer information - annars löser vi det på något sätt. Du får lita på att flickorna i Småland har koll 

Ha en fin vecka så hör vi av oss

Tinna

Hej Patrik!

Först och främst vill vi tacka för ditt tålamod och för att du uppmärksammade att det behövdes en bättre specifikation på våra fakturor gällande lagerbolag. Vi kommer att specificera fakturan så det tydligt framgår vad som avser registreringsavgift och vad som avser ändringsanmälan hos Bolagsverket.

I ditt fall kommer du att få en kreditfaktura och sedan får du en ny debetfaktura enligt det nya upplägget. Denna bokför du så som Josefine gav förslag på tidigare i tråden.

Har du några frågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet. 

//Tinna & Josefine

Hej Tinna!

Tack för svaret och den nya fakturan som är mycket bättre specifierad. Men jag är tyvärr fortfarande förbryllad. Enligt Bolagsverkets hemsida är alla deras avgifter momsfria men ni har debiterat moms för dessa poster. Har ni något besked kring detta? 

Allt gott!

/Patrik

Hej Patrik!

För att du ska få bästa tänkabara svar så behöver vi kontrollera detta med ansvariga hos oss. Lovar att återkomma och att inte glömma bort dig 🙂 

Ha en fin dag så hör vi snart av oss

//Tinna

Hej @Patrik L och @Alfonso 

Nu har vi fått mer information gällande uppställningen på våra fakturor avseende lagerbolag.

Avgifterna till Bolagsverket betalas av Visma Spcs i ett första skede och är inte ett utlägg för våra kunder eller lagerbolagets räkning och det finns inte heller något avtal mellan parterna att Visma Spcs agerar i kunders/lagerbolagets namn. Därför behandlas denna kostnad som en avgift i Visma Spcs verksamhet och i faktureringen mot er kunder ses det som en del av tjänsten som levereras och debiteras moms fullt ut.

Vänligen Tinna & Josefine

Hej och tack för svaret. Innebär det då alltså att kostnaden också är avdragsgill för lagerbolaget? Normalt är det ju så att om en kostnad inte är avdragsgill (som registreringsavgiften) så är inte heller momsen avdragsgill. Det känns fortfarande inte alldeles tydligt måste jag säga... 😅

Hej!

Angående din fråga om hur fakturan är utformad så har vår fakturaavdelning tillsammans med våra revisorer kommit fram till denna hanteringen. Exakt vad som är avdragsgillt eller inte i vilket bolag är ibland en bedömningsfråga och svårt att ge ett generellt svar på som gäller för alla.

Registreringsavgiften är för det mesta inte en avdragsgill kostnad utan räknas som en icke avdragsgill kostnad i samband med bildande av bolaget, medan ändringsanmälan oftast är avdragsgill. 

Om momsen är avdragsgill eller inte beror på vilken typ av verksamhet det är och om företaget är momsregistrerat. 

Om du känner dig osäker kring momsen eller vad som är avdragsgillt i denna situationen så kan du kontrollera med exempelvis Bokföringsnämnden alternativt en redovisningskonsult. 

Ha det fint!

/ Josefine & Tinna

Alfonso
NY MEDLEM

Hej! 
@Tinna Gunnarsson 
Jag har också fått moms på min faktura från er för bolagsverkets avgifter. (Däremot tydligt specificerat).

Det lär bli fler som funderar över detta så lika bra att skriva ut det här? (Jag har mailat er angående min faktura och väntar på svar om hur vi ska lösa det med momsfria avgifter hos Bolagsverket). 

Ha en underbar dag!

ALex _22
NY MEDLEM

Hej!

Det ska ser ut såmoms.png

Hej!

Tack för din fråga. De konton du använt i din kontering ser ut att stämma ja enligt hur man brukar bokföra sådana här fakturor. Tänk på att en viss del av momsen kan vara ej avdragsrätt, så det kan vara bra att dubbelkolla med Skatteupplysningen så det blir rätt för dig. 

Ha det fint!

Josefine