Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lagerinventering tillverkande företag

Hej! Detta med företagande är ju som alla vet en riktig jungel .. så har nu ännu en fråga.

 

Jag har ett litet tillverkande företag. Tillverkar ljusstakar etc från träbit till färdig produkt.

Undrar nu VAD jag behöver inventera ?

 

Material ? Känns som det ska inventeras iaf.

Färdiga produkter ? Tycker det verkar självklart

Lådor och annat packmaterial till packning av ljusstakarna ? Behöver dessa tas upp ?

Skruv ?

Färg?

Div andra tillbehör åt dem som t.ex stearinljus ?

 

Så många frågor, så få svar när man söker på det för tydligen håller alla som har frågor på med detaljhandel och inte tillverkning..

 

Mvh / Tomas

2 SVAR 2
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej @Fd medlem! 

 

Det var en utmaning för mig också, som du säger så läser man mest svar om hur man gör i detaljhandeln 🙂 

 

Jag var tvungen att ta till Bokföringsnämndens vägledning för Enskilda näringsidkare som upprättar förenklat årsbokslut och där under punkt 6.50 kan jag läsa: 

För egentillverkade varor är anskaffningsvärdet inköpspriset för råmaterial och halvfabrikat. Om det finns andra externa utgifter för varorna än de som framgår av fakturorna för materialet, ska de räknas med om de sammanlagt uppgår till mer än 5 000 kr per leverans. (BFNAR 2009:2).

 

I och med detta så tolkar jag det som att du behöver göra en inventering för att kunna veta vad värdet på ditt lager är. Du ska räkna in allt som du säljer vidare, som i ditt fall både skruv, färg och strarinljus. Hittade också en bra sida om varulaget på skatteverket.se där jag tror att du kan hitta ännu mer nyttig information. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Oj oj, det blir ett jäkla räknande och vägande för nästan ingen skilnad alls på lagervärdet. Att de ska ha krånglat till allt så himla mycket då.

 

Men tack för svar! 😃