Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kevin_4
UTFORSKARE

Lägre slutlig skatt än beräknad

Hej,

Funderar på hur man bokför slutlig skatt  från SKV som är lägre än beräknade inkomstskatt från tidigare år.

Min beräknad inkomstskatt år 2021 är 5000kr nu i januari 2023 har jag fått beslut om slutlig skatt för 2021 blev det 4500kr istället. år 2022 betalade jag ingen F-skatt pga underskott år 2020. jag bokför så här med syftet att justera mellanskillnaden mellan min beräkning 5000kr och beslut om slutlig skatt från  SKV 4500kr.

 2512(beräknad inkomstskatt): +5000kr

2510(Skatteskuld): -4500kr( skatteskulden ska bokföras bort mot 1630 när SKV drar pengar från skattekontot)

8920(skatt pga ändrade beskattning) : -500 kr

Min bekymmer är att konto 8920 ska påverka RR i år 2023 fast det var beräknade inkomstskatt från 2021

Undrar om det är rätt? Har någon exempel på hur man bokför slutlig skatt där slutlig skatten är lägre än beräknade inkomstskatten vi beräknat i tidigare år?

Tack!

 

 

10 SVAR 10
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det är precis så man hanterar det när man får en antingen högre eller lägre slutlig skatt än vad man beräknat. Eftersom 2021 är ett stängt och deklarerat år så kan man inte ändra i det året, utan får hantera det i nästkommande öppna perioden, precis så som du gör. Det är dock inte nödvändigt att göra korrigeringen förrän den slutliga skatten dragits från skattekontot, men det går bra att bokföra så som du föreslagit. Det är viktigt att använda konto 8920 precis som du gör, så man inte blandar in det med årets eventuella beräknade inkomstskatt på 8910. Mer om hur man bokför slutlig skatt kan du läsa om här.

 

Ha det fint!

Josefine

Kevin_4
UTFORSKARE

Tack för svaret!

Vidare undrar om hur jag fyller i inkomstdeklarationen INK2S för 2022? ska jag sätta det mellanskillnaden alltså plus 500kr i punkt 4.13 (Andra skattemässiga justeringar av resultatet) eftersom beloppet påverkar resultatet skattemässigt? jag har minus resultat/underskott i 2022 så det ser konstigt ut om man sätter 500kr på punkt 3.25 (Skatt på årets resultat) INK2R.

 

 

mvh

 

Hej igen!

 

Ingen fara alls. Det bästa är att kontrollera med Skatteverket, men efter vad jag kan hitta så skall även detta hamna under samma punkter för skatt på årets resultat 3.25 samt 4.3. Detta kan man tex se på SRU kopplingarna där konto 89XX förutom 899X kontogruppen skall hamna i ruta 3.25. 4.14 bör dock kunna användas jämfört med 4.3 om man skulle vilja, med tanke på att den rutan är till för de justeringar man anser inte passar in i de andra rutorna i INK2S.

 

Ha det fint!

Josefine

Kevin_4
UTFORSKARE

Hej igen,

Tänker att sätta i punkt skatt på årets resultat 3.25 men punkten är fast med minus tecken och jag har plus tecken på 8920. det känns inte bra faktiskt

Hej igen!

 

I normala fall så skall den hamna i 3.25 samt 4.3, men om det nu är ett plus dvs att det är mer i kredit än debet på 89XX kontona så får du nästa kontrollera med Skatteverket vilken ruta du skall lägga det i. Kanske att man kan lägga den i ruta 3.24 i de fallen, och att det då blir ruta 4.13 eftersom ruta 4.3 antar att det är som normalt dvs skatten dragits av i resultaträkningen. Det kan dock vara bra att kontrollera med Skatteverket som sagt, så att det inte blir felaktigt visat i deklarationen. 

Ha det fint!

 

Josefine

HAK__1
UTFORSKARE

Jag lånar den här tråden för en liknande fråga.

Min slutliga skatt är lägre enl. Skatteverket än vad Visma Eekonomi har beräknat och jag är fortfarande osäker hur det ska bokföras.

Ex. Enl Visma och Årets resultat så är konton 2510 och 8910 på låt säga 50 000. Men enligt skatteverket är den slutliga skatten 40 000.

 

Så nu när mellanskillnaden har dragits från skattekontot och bokförts så visar 2510 och 8910 felaktig.

Hej!

 

Här kan du läsa om hur man hanterar detta. Om man tar ditt exempel så bör det bli som följande för dig:

 

1630 med 40 000 i kredit

2510 med 50 000 i debet

8920 med 10 000 i debet

 

Detta gör man för att det skall bli korrekt saldo på 2510 eftersom du bokfört upp 50 000 som beräknad inkomstskatt för året det gäller men den slutliga skatten blev 40 000. Förutom detta så betyder det även att du bokförde en för hög skattekostnad det året på 8910 som du nu behöver bokföra tillbaka i året slutliga skatten dras. Denna vill man inte beblanda in på 8910 eftersom detta konto bör innehålla detta årets skattekostnad och man lägger därmed differensen mot 8920 istället. 

 

Eftersom denna slutliga skatten tillhör ett redan stängt och deklarerat år så kan man inte göra någon förändring i det året, utan man får alltså hantera differensen i året slutliga skatten dras. Jag antar att det är det du menar med att 2510 och 8910 är felaktiga dvs att de visar fel i året som slutliga skatten gäller. Detta är bara något som får vara så eftersom man alltså inte kan ändra hur som helst i stängda och deklarerade år. 

 

Ha en fin helg!

Josefine

Tack för svar, men om man gör som beskrivet så blir det en diff vilket skapar felmeddelandet: "Verifikationen balanserar inte och kan inte sparas. Korrigera och spara på nytt."

 

Edit: I exemplet så blir diffen på 20 000.

K1630 - den här är tydlig. Skatteverket drar den slutliga skatten från skattekontot.

D2510 - Summan som ska nollas med summan som vid årets slut krediterades. Däremot så är det en diff här i konteringen.

D8920 - Här ska mellanskillnaden "hamna" då det helt enkelt varit för mycket. Men åter igen så blir det en diff eftersom det bara läggs på.

Något måste väl krediterats och den biten nämns aldrig direkt?

Hej igen!

 

Ber om ursäkt, ser att jag råkade skrivit debet på raden för 8920 men jag menade självklart kredit. Dvs :

 

1630 med 40 000 i kredit

2510 med 50 000 i debet

8920 med 10 000 i kredit

 

Då kommer du inte få någon diff, och 8920 krediterar den tidigare bokförda kostnaden på 8910 från tidigare år. 

 

Ha det fint.
Josefine

Tack för snabbt svar! Det uppskattas!

Ha en fin helg!