Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jcv_86
MEDLEM

Lån från privatperson till företag (enskild firma)

Min sambo har tagit ett privat blancolån som han nu ska låna ut till mitt företag (enskild firma). Tanken är att pengarna ska användas till inköp av utrustning och att företaget ska betala allt relaterad till lånet (lån, ränta, avgifter mm).
Min fråga är hur jag ska bokföra lånet och hur jag sedan bokför betalningarna. Är det bättre att företaget betalar räkningen i sig eller ska han betala räkningen och mitt företag betala honom motsvarande belopp?
Kan vi skriva något sorts skulderbrev mellan honom och mitt företag så att han kan känna sig lugnare angående låna privata pengar till mitt företag?
Hur blir det skattemässig? Mitt företag betalar till min sambo amortering+ränta+avgifter, ska han skriva detta i sin f-skattesedel? (jag kommer betala honom exakt samma summa som kommer att gå vidare till banken, dvs min sambo kommer INTE att tjäna någonting på detta utan han är bara mellanhanden (iom att jag inte kan få lån).

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Det var hyggligt av din sambo att stötta upp med finansiering av ditt företag.

Transaktionen sker i två steg. Först lånar din sambo pengar från någon bank eller kreditinstitut. I steg två lånar din sambo ut pengarna till din enskilda firma. Det är steg två som du ska hantera i firman.

Upprätta en revers mellan sambon och den enskilda firman. För att företaget ska kunna betala och få avdrag för något så krävs att fakturor och andra handlingar är ställda till rätt juridisk person. Därför ska sambon betala bank-avin och firman betala en avi som ni själva upprättar till sambon, det räcker med ett enkelt kvitto där ni specificerar amortering och ränta. Räntan ska vara marknadsmässig och den behöver inte vara densamma som banken tar ut.

När året är slut ska ni lämna en kontrolluppgift till Skatteverket på räntan mellan enskilda firman och sambon.

Jag är ingen skatteexpert men det borde bli så att sambon får avdrag med 30 % av räntekostnaden från banken. Intäktsräntan är skattepliktig och skatten uppgår till 30 % vilket borde innebära att skatteeffekten blir plus-minus-noll för sambon.

Jag förstod inte riktigt frågan med om sambon skulle skriva detta i sin F-skattsedel. Du får återkomma om du önskar något ytterligare förtydligande.
jcv_86
MEDLEM

Vilket konto ska jag använda för att bokföra att lånet har kommit in till mitt företagskonto?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Om syftet är att lånet ska amorteras tillbaka inom ett år kan ni t.ex. använda konto 2840 och om syftet är att lånet ska amorteras efter ett år kan ni använda 2350.
jcv_86
MEDLEM

ehm... har undvikit att bokföra lånet då jag inte riktigt fattar men nu får jag sluta undvika!

Jag har fått in 120.000 i mitt företagsbank och dessa kommer från min sambos konto, dessa är alltså lånet! Vi har samma avtal som banken har med honom. Dvs jag kommer betala varje månad en amortering och en ränta.

Lånet är utskriven på 10 år, alltså möjlighet till max 120 amorteringar ( men tanken är att jag ska hinna betala av den inom ett par-tre år.

Hur ska jag bokföra själva insättningen av pengarna från hans bank till mitt företagsbank? vilken D och K konto ska jag använda?

Hur ska jag sedan bokföra fakturorna? Dvs Amortering, ränta? Vilka konto ska jag använda till D och K?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

När du får in pengarna på ditt bankkonto och skulden uppstår bokför du förslagsvis:

1930 i debet 
2350 i kredit (när det ska amorteras på mer än ett år)

Sen när du amorterar bokför du:
1930 i kredit
2350 i debet
8400 i debet (räntan)

Bara återkom igen om något är oklart.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag att skatteskulden betalats från min sambos privata konto? Pengarna är ett lån till enskild firma men då pengaran aldrig sattes in i firman vet jag inte hur jag ska få med den i i bokföringen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 
Skatteskulden är oftast bokförd på konto 2012 i en enskild firma. Kontrollera var du har denna bokförd. Ska det räknas som ett lån till din sambo så tänker jag att du motbokar 2012 med 2840 som Pär rekommenderar, om det ska återbetalas inom ett år. Då har du bokat bort skatteskulden och bokat upp ett lån till din sambo. 

När du betalar tillbaka till din sambo så bokar du bort skulden från 2840 mot ditt bankkonto på 1930. 

Ha det gott! 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Visma,

 

Jag införskaffade för några månader sedan ett gäng maskiner och köpte en bostadsrätt som vi nu bedriver vår fysiska butik i. Jag bedriver enskild firma och tog ett "privat" lån för att täcka dessa kostnader p.g.a många fördelar. Så detta lån debiteras alltså från mitt privata konto varje månad.

 

Nu när verksamheten är igång och intäkter kommer in varje dag/vecka/månad så skulle jag vilja börja amortera detta lån med företagets pengar (Konto 1920) och sluta med min privata ekonomi (2018).

 

Då lånet kommer att ligga kvar på mitt privata konto. Hur flyttar jag pengar från företagskontot till mitt privata konto för att där betala av detta lån som avser företaget?

Låt säga att amorteringen är 3000:-/månad.

 

Fungerar denna bokföring.

 

Överföring till privata kontot för amortering.

K 1920 - 3000:-

D 2013 - 3000:-

 

Betala Amortering.

K 2018 - 3000:-

D 2350 -

D 8415 - ränta.

 

Eller kan man göra så här.

K 1920 - 3000:-

D 2018 - 3000:-

 

K 2018 - 3000:-

D 2350 -

D 8415 -

 

Tusen tack !