Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lån ingående balans på nytt företag - eEkonomi

Jag startar ett nytt företag i Visma enskild Firma. Tillgodohavanden på bank och i kassa fyller jag i i respektive konto och balanserar det mot eget kapital (Jag hoppas det stämmer) Men hur gör jag sedan med ett lån som föreningen har tagit för att bekosta en investering. Jag har skrivit in den på kontot övriga långfristiga skulder men vad ska skulden balanseras mot?
3 SVAR 3
KjellP
CHAMPION

Pengarna ni lånat måste väl finnas på bankkontot antar jag eftersom vad jag tolkar din fråga är fråga om en kommande investering.
När du sen räknar samman tillgångarna och drar ifrån skulderna blir skillnaden det som ska ligga på eget kapital.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!
Det stämmer att det är en kommande investering.
Då  innebär det alltså att om skulderna blir större än tillgångarna så ska det egna kapitalet skrivas in med ett plustecken framför sig. Eller?
KjellP
CHAMPION

Ja, det stämmer.

Summan av alla tillgångar, Balanskonton som börjar på 1XXX ska summeras och sedan drar man ifrån alla skulder med konton som börjar  på 2XXX.
Skillnaden blir det egna kapitalet.

Eftersom tillgångar räknas med ett + och skulder räknas med ett - så normalt sett kommer även det egna kapitalet att presenteras med ett - för att slutsumman ska vara i balans.

Sen kan det bli så att med en nystartad firma där man pumpat in egna pengar och lånat kapital så att skulderna blir större än tillgångarna. Då måste man jämna ut det egna kapitalet med ett +.

Hoppas du förstod. Det kan vara svårt att förstå när man är ny på bokföring.