Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Låta företaget hyra min privata bil

Jag har ett AB och ska starta upp en ny verksamhet i företaget. Då den här verksamheten är ny och kom väldigt hastigt på så funderar jag på om jag kan låta företaget hyra min privata bil? Jag har en bil som står som jag ska sälja då vi köpt en ny bil. Eftersom den här nya verksamheten kom lite fort och jag skulle vilja se lite hur den fungerar innan jag investerar i en ny bil till företaget. Kan man göra så? Och hur gör man rent praktiskt? Bilen är en personbil. 

MVH Anneli

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Milersättning för den nytta verksamheten har av att använda ditt fordon är alltid gångbart, 18.50 milen går att betala ut utan skattekonsekvenser.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men hur gör man med drivmedelskostnaderna? För 18,50 räcker ju inte långt om man tänker på vad bilen kostar i månaden. För jag vill kunna tanka med företagets kort, då jag har helt andra rabatter på det. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Drivmedelskostnaderna ingår i de 18.50 kr som jag skrev om ovan, det som kan tas ut skattefritt.
Du måste alltså själv bekosta drivmedlet, då kan du ta ut milersättningen.
Nej det är en riktig reflektion att 18.50 kr inte täcker men det är vad som är tillåtet

Tar du ut mer betraktas överskjutande del som lön.

För att verksamheten ska kunna göra avdrag för driftskostnader för fordon måste den äga fordonet i ditt fall.

Mikael

Hej!
Lättast är att som Mikael skriver, ta ut en skattefri bilersättning om 18:50 per mil. För körjournal!
Är det så att företaget köper bilen så tänk på att man ska redovisa skattepliktig bilförmån om bilen även används privat, i detta fallet kanske en ofördelaktig lösning?
Hälsningar Markus.