Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Levfaktura på obs-kontot på moderbolaget som av misstag betalats av dotterbolaget.

Har en levfaktura liggandes på obs-kontot på moderbolaget, som av misstag betalats av dotterbolaget. Hur rättar jag till detta i båda bolagen?
12 SVAR 12
Fd medlem
Inte tillämpbar

Moderbolaget betalar till dotterbolaget
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kanske var otydlig, fakturan har gått till moderbolaget, men jag har av misstag betalat den från dotterbolaget. Så hur konterar jag mellan avräkningskontona så att det blir rätt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

I moderbolaget skall kostnaden bokföras i debet på lämpligt konto och motkontot i kredit blir då 2860 Skuld till koncernföretag
I dotterbolaget skall fordran bokföras i debet på konto 1660 Fordran koncernföretag och betalningen kreditera konto 1930.

Mitt förslag var för att återställa ordningen men det kan lämnas helt utan avseende

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Dum fråga kanske...men jag är lite ny på det här...försvinner kostnaden från obs-kontot då per automatik?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kostnaden ligger alltså på dotterbolagets obs-konto...felaktigt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då får du ändra den konteringen

Debet 1660
Kredit obs kontot

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen, 

Jag gjorde enligt ovan, men då levfakturan redan bokförts på moderbolaget (men alltså betalats av dotterblaget, så ligger kostnaden (ex moms) dubbelt på 6420. Hur bokar jag bort det? 


Levfakturan är på 11103:- inkl moms

Jag bokade då 11103 D 6420 och K 2360, men det blev inte rätt i alla fall? Har bokat fakturan som betald manuellt också...ska jag göra en bokföringsorder på en sådan händelse?

Ellie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du krediterar moderbolagets 6420 och debiterar motkontot du använde vid din första kontering - vilket var det?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu kan mina frågor tyckas omständliga men bara för säkerhets skull:
Du dkriver att du har bokfört en manuell betalning av fakturan - i moderbolaget?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Usch vad jag har strulat till det, men 

1) D2999 och K1931

Ville sen nolla 2999 men bokförde istället så här
2) D1660 K2999

Sen bokade jag:
D1660 K1931 (och det är ju så jag vill ha det, men jag har ju nu bokfört beloppet 2 gånger på 1660 vilket blir fel.

Hur får jag bort EN av bokningarna av beloppet på 1660 samtidigt som jag vill ha kvar en kredit från banken?

Såååå tacksam för all hjälp. /E


Fd medlem
Inte tillämpbar

Vilket bolags transaktioner beskriver du nu ovan ?

Moder eller dotter

Ta det lugnt nu - vi reder ut det här tillsammans:)

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Dotter....haha...värre än värst är vad det här är. 

Kan jag boka D1931 (eftersom jag kred den 2ggr...)
och K1660 (så att det inte ligger dubbla där)

Borde väl bli rätt då...?? 😕

Moderbolaget får jag reda ut på måndag, för nu vet jag snart inte vilket bolag jag snurrar i.