Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lite frågor som jag hoppas få hjälp med.

Om jag väljer att skapa en korrigeringsverifikation, då kvittar tex A1 mot A2 ut varandra?
Har gjort  överföring i kassa-bank mellan kassa och företagskonto. Men då kommer inte moms med. Då får jag göra en manuell verifikation i bokföring med såld tjänst, 6% utgående moms och in på kassa? Tänker jag rätt?
Sen om jag har fått en faktura som ska betalas från företagskontot, gör jag då denna som manuell verifikation i bokföring? 
Tacksam för svar, från en som precis startat upp sin dröm
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det stämmer att moms inte kommer med när du bokför en överföring mellan bank och kassa eftersom denna kontering inte innehåller konton som var för sig hanterar moms.

Sedan beskriver du den sålda tjänsten - då antar jag att du gör rättelsen för att du motkonterat försäljningen (den sålda tjänsten 6% moms) fel.

När du då egentligen bara valt fel motkonto , jag gör ett exempel så vi ser om jag fattar din fråga rätt;

Betalningen för den sålda tjänsten har felaktigt bokförts mot kassa men borde ha varit mot banken

Debet 1910
Kredit  3043
Kredit  2631

skall vara 

Debet 1930
Kredit 3043
Kredit 2631

då behöver du bara rätta:

Kredit 1910
Debet 1930

och då ska moms inte vara med

om du däremot vill rätta genom att kvitta ut så ska du kvitta ut hela kontering;

Kredit 1910
Debet 3043
Debet 2631

och på nytt kontera

Debet 1930
Kredit 3043
Kredit 2631

för då kommer moms med 🙂 i varje kontering

Hoppas det blir begripligt

Fortsatt lycka till med din dröm

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

som Mikael skrev ovan.

ang fakturan.

jag brukar matcha bankhändelser = kolla på bankkontot 1930 och vilka händelser det finns i banken på kontot och sedan gå till eekonomi kassabankhändelser mata in händelsen och sedan matcha den bokförda leverantörsfakturan

mer info här
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/online-help/a-cashbank-new.htm