Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lokalhyra samt hälften av lokalhyran betalas av min kollega

Jag har en enskild firma. Jag står på ett kontrakt för en lokal. En annan person med enskild firma hyr in sig på hälften av tiden på lokalen och betalar precis som jag 3579kr varje månad.
Hur ska jag bokföra detta? Han får en faktura av mig varje månad och han sätter in ovanstående summa till mig varpå jag sedan betalar bådas summor till hyresvärden. Jag är helt grön med bokföring samt detta program så tacksam för lätta formuleringar.

15 SVAR 15
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är det någon momshantering från hyresvärden till dig?

Om nej

Bokför din betalning

5010 debet 
1930 kredit

Bokför kollegans betalning till dig;

1930 debet
5010 kredit

Varför; din faktiska kostnad - som bara är halva hyran - blir då den kostnad som syns netto på konto 5010.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det är 25% moms från hyresvärden
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så hur skulle du skriva att jag ska göra nu då när det är moms Mikael?
mvh Jesper
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då blir svarwet

Vid din betalning till hyresvärden

Debitera konto 5010 med belopp exklusive moms
Debet konto 2641 momsbelopp
Kredit 1930

Kollegans betalning till dig

Debet 1930

Kredit konto 3921 hyra exkl moms
Kredit konto 2611 momsbelopp
Debet 1930

Då blir det bruttoredovisat hyreskostnad och hyresintäkt och din nettokostnad blir då 

Konto 5010 minskat med intäkten på konto 3921

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, tack som tusan. Det var verkligen till stor hjälp. Jag har mycket att lära...
Men skönt när det finns hjälpsamma människor som dej 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fast nu kommer vi till frågan, vart ska jag skriva in det...
Jag gick till kassa och bankhändelse och började skriva där men då blev det svårt att dela upp allt så fint som du gjort ovan. Sen tänkte jag att det kanske går sen efter jag skrivit summan . Så jag skrev min summa utan moms i utgifter och sen när jag skulle matcha det är där jag får problem. Vet inte vad jag ska använda för bokföringshändelse.

Eller ska jag gå in någon annanstans för att göra det rätt eller lättare?

Måste jag lägga till min hyresvärd som leverantör?sen därefter skapa en faktura?

Nä nu är jag lika lost som jag var innan första frågan haha
Fd medlem
Inte tillämpbar

Mikael varför hittar jag inte Kollegans betalning till dig

Debet 1930

Kredit "konto 3921" hyra exkl moms
Kredit konto 2611 momsbelopp
Debet 1930
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

1. Skapa en leverantörsfaktura för din hyresfaktura - hur du gör ser du i filmen Skapa och betala leverantörsfakturor och använd kontona som Mikael föreslagit
Har du inte lagt upp hyresvärden som en leverantör kan du göra detta isamband med att du skapar leverantörsfakturan - genom att välja Ny leverantör i rutan Leverantör
Alternativt lägger du upp leverantören innan du skapar leverantörsfakturan.
Gå till Inköp - Leverantörer - Ny leverantör - Ange uppgifter för leverantören - Spara

2. När leverantörsfakturan är skapad gör du betalningen enligt filmen Skapa och betala levrantörsfakturor som du hittar under punkt 1.

3. Skapa en kundfaktura till din kollega och registrera inbetalning - hur du gör ser du i filmen Skapa en kundfaktura och registrera inbetalning
På artikeln du väljer när du fakturerar ska du kontrollera att Artikelkonteringen du valt har rätt bokföringskonto valt t ex 39XX
Artikelkontering och Lägg till ny artikelkontering

4. När du sedan får inbetalning för kundfakturan Matchar du och väljer Inbetalning från kundfaktura så bokförs inbetalningen rätt

Alternativt registrerar du utbetalningen till leverantören(hyresvärden) genom att under Kassa- och bankhändelser Matcha utbetalningen och sedan välja Övrigt uttag - Egen kontering och därefter använda de konto Mikael föreslagit.

Rekommenderar att du registrerar både leverantörsfakturan och kundfakturan i programmet.

Ha en fin dag och återkom om du inte får det att fungera eller om du har fler frågor eller funderingar
/Susan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Susan, jag ska se om jag fixar det. Om inte så återkommer jag asap 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Susan är 3921 ett konto som jag ska skapa själv?För det är inget konto som jag hittar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Om kontot inte finns kan du skapa det själv, men innan du gör detta kan du gå in under Inställningar - Kontoplan och markera rutan Visa även inaktiva poster och söka efter konto så bör du hittar det. 
Finns inte kontot när du markerat rutan Visa även inaktiva poster väljer du att skapa det genom att trycka på Nytt konto.

Ha en fin dag
/Susan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ahhh ok jag hittade den där och har aktiverat den men antar att den förinställda momskoden 42 är fel i det här sammanhanget eller?
MaudKa
UTFORSKARE

Hej!

 

Min kund betalar hyresvärden, fakturerar sen två andra hyresgäster sina delar. Vad är mest korrekt att använda 3590 (övriga fakturerade kostnader eller 3911 för hyresintäkter. Det är inget fastighetsbolag utan de delar på hyran. 

 

Tack på förhand! 

Gucco50
MEDLEM

Hej, jag är bildkonstnär och hyr en atelje, ateljen delar jag med några konstnärskollegor som swishar mig sin del av hyran. Hur bokför jag min del av hyran för ateljen, jag kan inte uppge hela hyran då vi kollektivt delar på den.

En kommentar till din fråga. Det är väldigt viktigt att dina "hyresgäster" är momspliktiga. Om dom inte är det så får du inte ta ut moms på hyran av dom och du får då inte heller lyfta moms på del av din faktura från hyresvärden. Så det gäller att välja sina hyresgäster.. Lycka till!