Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Löneavdrag

Jag har gjort avdrag på några anställdas lön då de hade fått dubbel lön vid tidigare löneutbetalning.

Jag drog sedan av de resterande med konto 2790-övrigt löneavdrag.

Nu har jag beloppet ligger som minus i balansrapporten.

För att boka bort detta, vilket konto använder jag???

Står helt still:-(

 

Anne

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Om du gav dem dubbel lön är det troligen lönekostnadskontot som ska påverkas, 7010/7110. Titta på hur den felaktiga, dubbla, lönen bokfördes så får du nog guidning där hur du ska boka om rättelsen.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det var "bara" bankutbetalningen som blev dubbel, den bokfördes aldrig dubbelt.

Däremot behövde jag dra mer pengar då de ialla fall hade fått för mycket.'

Jag använde mig av 2790-övr. avdrag som nu har ett -saldo. Jag behöver kontera 2790(+) mot ett konto(-) men vet inte vilket jag ska ta:-(

Hej!

 

Hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Det är tyvärr lite svårt att avgöra mot vilket motkonto det skall bli, då som Annica sade så bör det ha bokförts mot något motkonto förutom 2790 i tidigare skede. Så det hela beror på hur du hanterade själva felaktiga utbetalningen från första början mot vilket motkonto du nu skall bokföra bort den skulden. 

 

Förstår inte riktigt hur du menar med att bankutbetalningen blev dubbel men att den aldrig bokfördes dubbelt? Menar du att du har en bankhändelse som inte är hanterad ännu, som är den felaktiga löneutbetalningen? I sådana fall borde den felaktiga dubbelbetalningen bokföras mot 2790 om det var där du bokförde avdraget så att utbetalningen blir rätt mot avdraget.

 

Om jag missförstått dig hur du menar med att den aldrig bokfördes dubbelt så får du gärna komma med en förklaring hur det olika händelserna har hanterats, dvs dubbellönen, och avdraget då det tyvärr är lite svårt att följa mer exakt hur allt hanterats.

Ha en fin dag!

 

/ Josefine