Jag har flera olika uppdragsgivare och som betalar mig på lite olika sätt vilket gör det väldigt krångligt att göra rätt med min momsredovisning. Jag har ett taxibolag och på allt som jag kör in så hamnar min moms inklusive totalt inkört belopp på taxametern (6% moms). Min tanke är att sluta bokföra moms på de inbetalningar som jag får, eftersom dom ser så olika ut, och börja redovisa moms utifrån mina körpassrapporter istället.
Mina frågor då;
1. Hur bokför jag bäst de inbetalningarna som görs till mig (utan moms)?
1930 D summa insättning
3043 K försäljning tjänst 6% sv (så har jag gjort hittills)
=> programmet vill lägga till moms och när jag bara tar bort den raden kommer min momsredovisning peka på att denna verifikation inte stämmer, right?
Här förekommer även kontant betalning;
1910 D summa kontanter
3043 K försäljning tjänst 6% sv (så har jag gjort hittills)
=> samma fel som ovan
2. Hur bokför jag bäst den moms som jag ska betala utifrån mina körpassrapporter?
På dessa finns belopp och moms
Manuell bokföring av moms, hur gör jag? Vilka konton? etc...
Jag tror att jag minimerar jobbet för mig att ändra min bokföring om jag får till det enl. ovan.
Tacksam för vägledning
/Franz
Tack,
Ang 2. och kontantbetalningar, kassakonto 1910 enl. ditt förslag?
Ska jag inte lägga in momsen även där? Mina körpassrapporter innehåller vad som är betalt kontant, via kreditkort eller via "konto" (förbetalt eller fakturerat) samt totalt moms.
Utbetalningarna jag får är 1g/vecka som tätast och 1g/månad som längst, kan det funka om jag gör veckovis bokföring då?
Jag är ute efter att skapa mallar för min bokföring, göra det rätt såklart men minimera den tid det just nu tar för mig att just göra rätt...inte lätt det här, men kul att lära sig lite nytt 🙂
/Franz
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.