Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Måste jag boka upp skatteåterbetalningen om jag driver en enskild firma?

Jag startade under år 2012 ett företag med företagsformen enskild firma. Företagets resultat blev negativt under detta verksamhetsår (en förlust med andra ord).

Resultatet i mitt privata skattekonto har därvid blivit att jag ska få tillbaka en del skattepengar från Skatteverket. Dessa pengar kommer återbetalas inom kort från SKV. Själva återbetalningen kommer ske till mitt privata bankkonto, så jag behöver inte hantera den i bokföringen om jag inte väljer att föra över pengarna till mitt företagskonto.

Min fundering nu är om det är ett krav att jag bokför denna återbetalning i eEkonomi, den del som har med förlusten i firman att göra, via bokföringsförslaget "Återbetalning från SKV till skattekontot"? Min tanke är ändå att låta beloppet stanna kvar på mitt privata bankkonto tills vidare, så om jag skulle göra på det viset skulle jag omedelbart bokföra ett eget uttag på samma belopp (enligt bokföringsförslaget Övriga egna uttag). Men konsekvensen skulle i så fall bli ett resulterande negativt saldo på konto 2012, eller? Nettobeloppet på mitt verkliga skattekonto hos SKV kommer ju vara noll efter att jag fått tillbaka pengar därifrån.

Kort sagt - Hur gör jag enklast och mest korrekt? Är ett tänkbart alternativ att inte ta in skatteåterbetalningen över huvud taget i firmans bokföring?
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tror jag själv insåg svaret på min fundering...istället för att bokföra ett eget uttag av skatteutbetalningen enligt "Övriga egna uttag" borde jag helt enkelt kunna räkna av samma belopp på konto 2012.

Alltså, vid bokföring av skatteåterbetalningen;

Debetkonto 1930
Kreditkonto 1220

Vid bokföring av uttaget till mitt privata bankkonto;

Debetkonto 1220
Kreditkonto 1930

Men kontentan blir fortfarande - Behöver jag ens göra detta, eftersom alla berörda konton kommer förbli intakta efter att jag bokfört enligt ovan? Då borde jag lika gärna kunna strunta i att ens föra in skatteåterbetalningen på mitt företagskonto?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Nej du behöver inte bokföra denna återbetalning i firman. I och med att allt går via ditt privata skattekonto när du har en enskild firma så går återbetalningen till dig som privatperson. Du sätter bara in dessa pengar och bokför om det är så att du vill utnyttja dem i firman istället.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret, då vet jag!
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Kontering skatteåterbäring.


Hej

Jag har fått återbetalning av skatt från skatteverket. De har satt in pengarna direkt på mitt skattekonto. Det blir 1630 debet men hur konterar jag detta i kredit?

Vänligen hjälp!

Hej!

Här diskuteras liknande frågor. Återkom i den här tråden om du har fler funderingar!
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne. 


Hej,
Hur bokför jag skatteåterbäring i enskild firma, har eEkonomi? Jag läste någonstans att det räcker med egen insättning. Men jag vet inte riktigt hur man gör det. 

Vänligen
Kawtar