Jag startade under år 2012 ett företag med företagsformen enskild firma. Företagets resultat blev negativt under detta verksamhetsår (en förlust med andra ord).
Resultatet i mitt privata skattekonto har därvid blivit att jag ska få tillbaka en del skattepengar från Skatteverket. Dessa pengar kommer återbetalas inom kort från SKV. Själva återbetalningen kommer ske till mitt privata bankkonto, så jag behöver inte hantera den i bokföringen om jag inte väljer att föra över pengarna till mitt företagskonto.
Min fundering nu är om det är ett krav att jag bokför denna återbetalning i eEkonomi, den del som har med förlusten i firman att göra, via bokföringsförslaget "Återbetalning från SKV till skattekontot"? Min tanke är ändå att låta beloppet stanna kvar på mitt privata bankkonto tills vidare, så om jag skulle göra på det viset skulle jag omedelbart bokföra ett eget uttag på samma belopp (enligt bokföringsförslaget Övriga egna uttag). Men konsekvensen skulle i så fall bli ett resulterande negativt saldo på konto 2012, eller? Nettobeloppet på mitt verkliga skattekonto hos SKV kommer ju vara noll efter att jag fått tillbaka pengar därifrån.
Kort sagt - Hur gör jag enklast och mest korrekt? Är ett tänkbart alternativ att inte ta in skatteåterbetalningen över huvud taget i firmans bokföring?