Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

hoogey
UTFORSKARE

Måste jag ha ett företagskort? - eEkonomi

Jag förstår att det kan vara enklare att göra inköp (kontorsmaterial osv) till företaget med ett företagskort, men MÅSTE jag ha ett i mitt lilla aktiebolag? Jag slipper gärna både kostnad och administration kring ytterligare ett plastkort.Jag har mycket få utgifter i mitt lilla aktiebolag som bedriver konsultverksamhet ett fåtal timmar i veckan. Jag har en heltidsanställning hos en annan arbetsgivare och mitt företag är endast en mindre bisyssla. Som läget är nu har jag mycket få utgifter i mitt konsultföretag. Det rör sig om enstaka inrikesresor, en del kontorsmaterial och så småningom någon dator och mobiltelefon. Kan jag göra dessa inköp med mitt privata kreditkort, och bokföra enligt konstens alla regler, utan att det blir otydligt i min bokföring eller mot skatteverket?Till mitt befintliga privata kreditkort kan jag skaffa ett extrakort utan kostnad och använda det enbart för företaget, men det är ju ändå ett privat kort tänker jag? Fördelen är att utgifter för mitt företag tydligare separeras från fakturan.Hoppas ni kan klargöra det här!
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du måste inte ha ett separat eget kort för ditt ab-s utgifter. Du kan fortsätta lägga ut med ditt privata
Mikael

Tänk bara på att om du betalar mer är 4 000 kr så skall det framgå av kvittot att bolaget är köpare. Det är gränsen för förenklad faktura och påverkar även rätten till momslyft..