Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johan Ekman
UTFORSKARE

Matkostnader utlandsresa (konferens) avdragsgill

Hej Alla!

Jag blir inte klok med detta om schablonavdrag etc.

 

Jag ska på en resa till London imorgon i 2 dagar då det är en 2 dagars konferens där som givetvis är för företagets bästa, kunskap och nätverkande. 

 

Det är bara jag som reser och jag är ägare till mitt AB.

 

Får jag använda företags bankkortet och kan jag bokföra det som vanligt i visma ?

 

Det gäller normal mat som lunch och middag för säg normala belopp. Ca 150 per lunch och 250 per middag. Restaurang.  Som då ligger i stan (London). 

 

Kan nån förklara hur jag ska göra / vad min mäjlighet är (bästa sättet).

 

Skulle behöva förstå steg för steg hur detta funkar. Från köp, kvitto, till hur man gör i visma och går det på lönen eller tar man det bara som vanligt inköp i bolaget och vad ska loggas att jag gjort etc... känns som att det är en hel del steg och krav för nån liten lunch på 150 kr...

 

Annars tar jag bara allt på privatkortet ...då det känns för krångligt.

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga, ber om ursäkt att du fått vänta på svar. Just kostnader kring konferens och tjänsteresor är ett klurigt område med många olika regler att uppfylla. För att konferens skall räknas som konferens och vara avdragsgill så behöver man uppfylla vissa krav, vilket du kan läsa om här. Om man uppfyller de kraven som finns för konferens så kan mat och nöje vara avdragsgilla, men här får jag hänvisa till Skatteverket alternativt en konsult för mer rådgivning då det inte finns några tydliga vägledningar kring detta. Att tänka på är att om konferensen sker utomlands så krävs det också att man dokumenterar de affärsmässiga anledningarna till att den sker där för att undvika förmånsbeskattning. Här kan du läsa lite mer om mat kring konferens och om det kan räknas som avdragsgillt eller intern representation. Om maten anses som intern representation så är detta skattefritt för den anställde/dig vilket du kan läsa om här men ej avdragsgillt för företaget. Momsen kan däremot vara avdragsgill upp till ett visst belopp. 

 

Du får gärna återkomma om du får något svar som kan hjälpa andra i forumet med samma funderingar. Kanske det finns någon annan användare i forumet som är en hejare på dessa regler kring mat på konferens/tjänsteresa som kan dela med sig av sin kunskap?

 

Ha det fint!

Josefine