Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Mimi_68
UTFORSKARE

Milersättning som kostnad för 2021 - hur gör man?

Hej alla, 

Jag skulle gärna vilja ha lite råd/hjälp kring en fråga: Jag har precis varit med på ett webinarium med skatteverket gällande "att köra privat bil under tjänst". I mitt fall driver jag ett AB men är inte anställd. Dock utför jag uppdrag på heltid och använder min "privata bil" dagligen för att ta mig till kunder osv. Enligt skatteverket ska jag ändå ta ut en skattefri schablonersättning på 18,50 kr/mil, trots att jag inte är anställd i bolaget. Det blir visst en kostnad för bolaget. Jag har en reseräkning för alla resor och allt annat som behövs. 

Dock har jag bokfört 2021 skatteskuld, momsen är redovisad samt även bokslutet för 2021 stängt med vårets resultat bokfört. 

Frågor: 

1. kan jag under 2022 bokföra "reseräkningar för 2021" som kostnad eller behöver jag öppna upp året 2021 och bokföra det som en del av 2021?

2. Vilka konton ska jag använda och räcker det att bifoga med reseräkning i pdf. 

3. Behöver jag göra några justeringar för 2021, då jag redan bokfört skattesulden gentemot skatteverket samt årets vinst och stängt året 2021?

Tacksam för hjälp då jag missförstått hur detta funkar. Vänligen, Mimi 

8 SVAR 8

Dels så finns det väl inget krav att du måste ta ut reseersättning men visst bör man göra det. Om du kan göra det året efter beror ju lite på hur bolaget ser ut. Är bolaget välmående och inga problem med eget kapital så kan du mycket väl göra det i år istället. Du kan även göra som så att du justerar det i deklarationen och där tar upp kostnaden och sänker skatten. Blir lite struligt med nästa års bokföring men är ju inte så ovanligt. Beror nog väldigt mycket på hur stort beloppet är kan jag tycka. 

Hej, stort tack för ditt svar. 

Bolaget är väldigt välmående och har haft låga kostnader hela året, och det finns bra med eget kapital kan jag tro, så det bör nog gå att ta ut utan att oroa sig för bolaget. Beloppet är cirka 40-50 000kr då jag kör mycket i tjänst. 

Min fråga blir; det finns ingen möjlighet att lägga det på "föregående år" utan det blir årets resultat? Om det ska lägga på årets resultat, hur gör jag det lättast nu när skatteskulden är bokförd för 2021 och året stängt. Ska jag bokföra det som en kostnad för 2022 och sedan justera skatteskulden när beslutet kommer?

Eller är nedanstående metod enklare: 

Du kan även göra som så att du justerar det i deklarationen och där tar upp kostnaden och sänker skatten. Blir lite struligt med nästa års bokföring men är ju inte så ovanligt. Beror nog väldigt mycket på hur stort beloppet är kan jag tycka. 

Tacksam för lite vägledning 🙂

mvh mimi

Hej!

Jag hoppar in i er tråd så att du skall få svar. Det finns ingen möjlighet att rent bokföringsmässigt lägga det på föregående års (2021) resultat utan att göra om bokslutet. Däremot så kan man göra så som Accountantfromhell säger och ta upp det i 2021s deklaration som en kostnad som ska dras av men som inte ingår i det redovisade resultatet ( Ruta 4.4 ) , och hantera det rent bokföringsmässig i 2022. Då får man vara noga med att inte ta med det igen i deklarationen för 2022, dvs man får då ta upp det i rutan för Bokförda kostnader som inte ska dras av ( Ruta 4.3 ). På så sätt så tar man upp kostnaden i deklarationen i 2021, men redovisar det rent bokföringsmässigt i 2022. 

Om beloppet inte är så högt så kan du lika gärna bokföra och deklarera allt i 2022 skulle jag säga, för att slippa allt krångel.

Har du något att tillägga @AccountantfromHell_singland ?

Ha det fint!

/ Josefine

Inget att tillägga egentligen. Det är två val. Endera göra det i deklarationen som då avviker från bokslutet (men det är ju okej) och sedan bokföra det i år men inte låta det påverka resultatet. 

Eller också ta hela i år, vilket iofs är fel rent resulatpåverkansmässigt men rätt ur den synpunkten att betalningen erhålls först i år. Och då eget kapital är ok så kan väl jag tycka att det är den enklaste lösningen. 

När det gäller att ändra bokslut så är det enligt BFN ej "god redovisningssed) att ändra en inskickad årsredovisning vilket jag å ena sidan kan förstå men å andra sidan inte håller med om. 

Med tanke på hur otroligt urusla årsredovisningar Bolagsverket godkänner (jag har några exempel som jag ramlat på) så kan väl jag tycka att en så urusel årsredovisning inte heller följer god redovisningssed och då måste det ju vara bättre att den ger en korrekt och rättvisande bild än att man inte rättar den. För Bolagsverket byter glatt ut den mot den senast inskickade.... 

Hej, 

Tack för era svar. Jag har inte bokfört 2021, så kan nog lägga det på det året. 

Gällande konton kan någon berkäfta att det är korrekt nedan; 

Bokförs som kostnad: 

D 7331

K 1930

Och sen när pengarna tas ut till privat konto: 

D 2013 (eget uttag)

K 7331

Tacksam för hjälp med att beräfta vilka konton som ska användas eller vilka konton ska användas? 🙂

/mimi

Hm.. du skrev inledningsvis så här: 

"Dock har jag bokfört 2021 skatteskuld, momsen är redovisad samt även bokslutet för 2021 stängt med vårets resultat bokfört. "

Var det fel så är det ju inga som helst problem att bokföra reseersättningen och justera skatt och resultat. 

Hej,

Jag ska justera, då jag inte hade låst året eller inte skickat in det. Så det kommer att gå att göra i visma innan jag påbörjar 2022. Är endast förvirrad gällande hur jag ska bokföra dessa i visma:

Bokförs som kostnad (milersättning): 

D 7331

K 1930

Och sen när pengarna tas ut till privat konto: 

D 2013 (eget uttag)

K 7331

MVH mimi

Ok. då förstår jag lite bättre. 

Bokningen i bokslutet blir bäst om du bokar debet 7331 och kredit ägaravräkning t.ex 2393. Du skall inte använda 1930 då du inte betalat ut det än.

Vid utbetalningen så bokar du då debet 2393 (om du använde det) och kredit 1930 (om det är därifrån du betalar ut din fordran på reseersättningen).

I ett aktiebolag skall du aldrig använda konto 2013, det är bara aktuellt i enskild firma. 

Du måste nu då också justera resultat och skatt då du bokat upp en till kostnad. Här beror det på vilket program du använder. Om du använder Visma Bokslut så är det bara att radera bokningen av skattekostnad och resultat, boka upp den nya skatten och sedan det nya resultatet. Men det beror som sagt var på. Lycka till!