Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Min eu periodiska sammanställning stämmer inte med min momsrapport

Hej

Jag börjar nog gråta snart! Jag kan inte för mitt liv hitta vad som blivit fel. Det började med att jag fick en diff i min momsrapport på utgående momsen. Jag rättade det manuellt men såg sen att jag använd fel konton när jag rättade så jag motbokade den och gjorde en ny. När jag sedan skulle skriva ut min periodiska sammanställning så ser jag ju där att den inte stämmer samt att jag får upp ett felmeddelande. Då ser jag att en faktura till ett eu land har bokats mot fel konto, det har hamnat på 3051 men skulle vart på 3056. Tyvärr var den journalförd så jag rättade den manuellt vilket innebar att jag återigen fick motboka den första rättningen och sen flytta detta belopp från 3051 till 3056 och då var ju även såklart diffen på momsen på momsrapporten rättad. MEN nu har jag ett helt annat belopp på periodiska sammanställningen, ett annat på rad 35 på momsrapporten OCH på min resultatrapport för perioden VAD GÖR JAG FÖR FEL? Jag kan verkligen inte hitta varför summan på momsrapporten ökar medan periodiska sammanställningen ligger på ett lägre (har legat på samma summa hela tiden) eller varför min resultatrapport hämtar en helt annan siffra än vad de andra två rapporterna har 😞

Någon som kan tipsa??

Mvh Jessica 

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

tillägger att jag inte får något försäljningskonto att stämma från resultatrapporten mot momsrapporten 😞

Jag tror att den periodiska sammanställningen hämtar från faktureringen, därför sker det ingen förändring där när du rättar i bokföringen. 

Är kunden rätt inställd? Tyvärr så tror jag inte att du kan rätta upp det här i efterhand för att få ut en korrekt periodisk sammanställning från systemet, men här är jag ingen expert 🙂 

Jag skulle nog gått igenom månadens fakturering för att identifiera vilka fakturor som borde varit med i sammanställningen och stämt av det mot momsrapporten, sen gjort den periodiska sammanställningen manuellt den här gången.

Gå igenom kunderna så att de är rätt inställda framöver.

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Ja det vet jag, jag har lagt dit den felaktiga fakturan manuellt men det stämmer ändå inte överens och jag har gått igenom all fakturering från den perioden och kollat så alla ligger rätt både vad gäller att de ska tas med på periodiskt sammanställning, rätt momskod vilket jag annars borde ha fått felmedd. på annars och jag har även kollat så de ligger mot rätt försäljn konto och även där borde jag har hittat det då jag hittade den första fakturan som låg fel.

Det andra kom jag på varför de inte stämmer så det jag vill ha hjälp med är varför eu periodiska sammanställningen inte stämmer med momsrapporten rad 35....

Fd medlem
Inte tillämpbar

har gjort detta  i flera år och aldrig fått fel så jag har dubbelkollat så alla kunder ligger rätt.

Jessi, då har jag tyvärr inget annat förslag.

Alltid frustrerande när man inte hittar diffen. Jag hoppas att det löser sig för dig.

//Carina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja man blir ju galen 😞 MEN jag har äntligen hittat det, jag hade tagit ut de manuellt så varför jag inte såg det innan men när du skrev det att jag kanske skulle regga de på skv manuellt så gjorde jag en ny lista och kopierade från visma exakt som allt såg ut och då hittade jag en kund som det hade kommit med ett mellanslag INNAN man skrivit VAT numret vilket gjorde att sammanställningen då inte givetvis kunde plocka med den, så nu stämmer allt äntligen 🙂

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har fått böter från skatteverket för att min periodiska sammanställning inte stämmer med min momsredovisning. Jag har alltid gjort detta genom programmet och inte haft problem förut. Nu har jag två försäljningar till annat EU-land i juni varav en är inbetald i juni och en i juli. Båda två är med i den periodiska sammanställningen för juni men den som betalades in i juni är med i momsen för juni och den som betalades in i juli är med i julimomsen. 

Varför blir det så här och hur ska jag göra för att göra rätt?

Dessutom är summan i ruta 35 inte samma som det kunden handlat för. i en av momsredovisningarna.