Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
UTFORSKARE

Min första avskrivning - fråga!

(uppdaterad av AlexanderNilsson ‎2019-12-29 11:11 )

Hej Visma,

Årets slut närmar sig och jag står inför nya bokföringsutmaningar detta bokslut. Detta år så ska avskrivningar göras och jag har några frågor som jag söker rådgivning för. Jag har guidat mig runt detta forum, men inte helt hittat svar som ger mig klarhet. Så här nedan kommer ett par frågor jag hoppas någon kan hjälpa mig till klarhet med.

Under året så har jag bokfört kostnader in på konto 1220 - Inventarier och 1110 - Byggnader. Båda dessa konton är konton som skall skrivas av under 5 år om jag inte är fel ute.

Fråga 1.

Kommer jag någonsin att röra och där med kreditera 1220 och 1110 vid avskrivningar, för att minska detta värde? Eller skall värdet på 1220 och 1110 alltid förbli oförändrat och alltid visa anskaffningsvärdet?

Fråga 2.

Vad jag vet är att man skall kreditera 1229 och detsamma för 1119 för att visa ett -resultat (som visar den summa som skall skrivas av för den summa på 1220 och 1110). Och debitera 7821 och 7832. Stämmer detta?

Jag är fullt medveten om att man kan lägga in sina inventarier i Visma eEkonomi som sköter detta åt en. Men jag vill även förstå processen vid manuell hantering, så där av mina frågor.

Tack snälla för hjälpen. Verkligen!

Med vänligaste hälsning,

Alexander

3 SVAR 3
Highlighted
CHAMPION

Svar: Min första avskrivning - fråga!

Hej Alexander, 

Till att börja med kan jag säga att 5 års avskrivning på byggnad är lite väl kort tid men det beror på vilken typ av byggnad det rör sig om. Du bör förenkla för dig själv genom att använda samma avskrivningstid som är skattemässigt avdragsgillt. Så kolla på Skatteverkets hemsida vad som gäller för den typ av byggnad du köpt. https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.8/330993.html

Sedan, fråga 1: Anskaffningsvärdena ska stå kvar oförändrade, ändras bara om du köper till mera eller säljer någon tillgång som bokförts på dessa konton. 

Fråga 2: Helt korrekt som du skriver men det är egentligen 78-kontona där du debiterar årets kostnad för värdeminskning som resulterar i ett minusresultat - det du bokför på 1229 och 1119 återspeglar denna värdeminskning så att det balanserar. 

Highlighted
UTFORSKARE

Tack för ditt svar!

Jag har ägt bostadsrätten sedan den 7 November 2019 och jag betalade 215 000:-.
Typkoden för denna bostadsrätt: 320. Denna typkod indikerar att det är en avskrivning på 2% per år som skall göras.

Avskrivningen ska proportioneras efter hur länge jag har ägt den. Så hur proportioneras avskrivningen från den 7 November 2019 till årets slut, med en procent på 2% på 215 000:-?

Och hur bokför man detta korrekt inför bokslutet 2019-12-31?

Highlighted
CHAMPION

Proportioneringen blir 2% av anskaffningsvärdet x 55/365 dagar.

MEN en bostadsrätt är inte samma sak som en fastighet utan en finansiell tillgång, vilket gör att avskrivningar inte får göras.