Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Minusbelopp -eEkonomi

Minusbelopp Har sålt fondandelar vilka minskat i värde. Vill bokföra värdeminskning innan jag bokför transaktionen. Men Visma flyttar min minussiffra på konto nr 8390 från kredit till debet (varvid beloppet blir positivt). Och gör därmed detsamma med konto nr 1940 (fast från andra "hållet"). Men jag vill ju ha ett minusbelopp i resultatrapporten!
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

8390 är i normalfallet ett konto för intäkter varför ska du använda det kontot för en värdeminskning?

Mikael pett
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag är en glad amatör utan erfarenhet från bokföring. Föreningens f d externa resurs bokförde åt oss i sin Visma-version. Finns ett resultat från fg år på det kontot. Kändes naturligt att bokföra där. Har du ett bättre förslag? /Linnea
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
Kontoklass 84XX hanterar kostnader, det kan passa bättre än klass 83XX, då slipper du kanske problemen med programmets egen reaktion

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag chansade! Jag debiterade försäljningsvärdet på företagskontot. Kvar på 1940 finns 5,52 = årets värdeminskning. Bokförde dessa 5,52 på 8350. Och fick som jag hoppats! Minusbelopp i resultatrapporten och 0,00 på 1940. Även en amatör kan! Med god hjälp av Visma Forum! /Linnea