Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sankan
MEDLEM

Missad överföring mellan bankkonton

Hej,

 

Är lite av en nybörjare när det kommer till den löpande bokföringen och visste inte tidigare att överföringar mellan interna bankkonton var bokföringspliktiga. Har under räkenskapsåret 2022 bokfört all aktivitet in och ut från kassan mot 1930-kontot, alltså som om vi endast hade ett konto. Vi har ett transaktionskonto och ett sparkonto, där vi löpande överför från det senare till det förra i takt med att leverantörsfakturor trillar in. Det har varit sparsamt med transaktioner under året mellan kontona, kanske runt 8 st. Min fråga är om det är något problem att nu i efterhand korrigera bokföringen under 2022, då det kommer krävas ett antal nya verifikationer och korrigeringar som är utspridda över året?

 

Ps. Bedriver företaget i aktiebolagsform.

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om det bara rör sig om överföringar mellan bankkonton kan du gå tillbaks och korrigera bokföringen.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för svar. Så då kan jag öppna låsta perioder och addera nya verifikationer utan några problem?

 

Hej

 

I undantagsfall kan man låsa upp perioder och göra justeringar. Jag tycker att detta är ett sådant.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK