Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Missat bokföra egen insättning

Hej!
Jag och min sambo startade ett HB i Mars 2019 (banken tog dock tid på sig så konto och bankintegration dröjde till Maj) till vilket jag gjorde en egen insättning som jag, först nu, insåg att jag glömt bokföra vid tillfället 2019-05-07.

Hur bokför jag detta i efterhand nu när 2019 är låst?

 

Problemet är att vi skall avveckla bolaget och 1930 stämmer ju inte med verkligheten.

 

Mvh

Hans

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Har du möjlighet att låsa upp 2019 igen och göra rättelsen där? Annars får du bokföra nu under 2020 med en förklaring till varför det ske så sent. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Min tanke var just att bokföra den i år men när jag försöker göra den som en manuell verifikation får jag upp en varning om att jag bör göra detta via Bank & Kassa men där kan jag ju bara manuellt registera en händelse före 2019-05-08.

 

Går jag förbi varningen i verifikationer får jag upp ytterligare en varning:

 

Vi avråder från att bokföra manuellt på detta konto eftersom det är kopplat till din bank via bankintegration.
Vi rekommenderar att du istället bokför transaktionen via Kassa- och Bankhändelser. Bokför du manuellt på detta kontot så kommer verifikationen inte att synas under Kassa- och Bankhändelser.

Vill du ändå bokföra transaktionen manuellt?
 
Vad jag försöker göra är att göra en egen insättning:
 
1930  30000 Debit
2018  30000 Kredit
 
Finns det något annat sätt att balansera 1930 så att jag får "rätt" värde?
 
Mvh
Hans

 

Varningar är just varningar - du kan välja att inte bry dig om dem. Om du kommer åt att bokföra i maj 2019 så gör det även om det inte blir exakt rätt datum. Förutsatt att ni inte deklarerat 2019 än för i så fall måste dekl göras om. Eller som sagt gör du rättelsen i år på en manuell verifikation och struntar i varningen. Det är viktigare att kontosaldot blir rätt än att insättningen syns i BBankhändelser

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Deklarationerna är ju redan inne så det blir ju tyvärr än bökigare att låsa upp 2019 och göra om deklarationerna än att bokföra i år. Jag struntade i varningarna som du sa och la till en verifikation så nu är det bara att vänta in den sista kundfordran innan jag kan stänga 2020 och avregistrera bolaget.

 

Tack!

 

Hans