Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Magnus97
MEDLEM

Mitt AB hyr ett kontorsrum i min egen bostad - hur bokföra

Jag hyr ut ett kontorsrum i min hyreslägenhet till mitt AB. Jag har tänkt ta ut hyran en gång om året men jag vet inte hur jag skall bokföra den uppkomna skulden. Fungerar det med Skuld till närstående eller skall något annat konto användas 🤔

9 SVAR 9
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. När det gäller just att hyra ut kontorsrum i sin egna lägenhet till AB så är det viktigt att man kollar med tex Skatteverket om det är okej att dra kostnaden, då det är relativt strikta regler kring om det är okej eller inte. Det måste också finnas något form av hyresavtal mellan bolaget och dig som ägare vanligtvis. Du kan läsa mer om detta här på skatteverkets hemsida.

 

Om det är så att du får lov att ta den hyreskostnaden på bolaget så kan du bokföra det mot 2893 skuld närstående personer kredit och 5010 debet om du inte betalat ut några pengar gällande detta. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Tack 👍

Jag har i Visma_eEkonomi lagt till "hyresersättning" i mitt lönebesked för att arbetsgivardeklaration-filen ska få med sig den summan. Lönen och hyresersättningen är nu betald från mitt AB till mig och det har bokförts.

Behöver jag bokföra hyresavtalet på något sätt eller det räcker att "spara" det i pärmarna?

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag kollade med en kollega om hur det bokförs när detta man väljer den arten i lönebeskedet i eEkonomi och det verkar bokföras mot 7390 Övriga kostnadsersättningar och förmåner. Så för att få upp det som en hyreskostnad i företaget istället så kan du göra en manuell kontering för att bokföra det mot 5010 lokalhyra i debet och 7390 i kredit alternativt korrigera själva verifikationen som skapades och ändra konto där. Så du behöver inte bokföra upp själva hyresavtalet men jag rekommenderar dig att korrigera så att det blir mot 5010 istället för 7390 så att det bokförs upp som en hyreskostnad i företaget.

 

I denna tråden så finns lite mer information kring denna lönearten. 

Ha det fint!

 

/ Josefine

Vilken löneart skall jag välja i förekommande fall. 1250 eller 1251 Länken ovan fungerar inte för mig till lönearten

/Gunilla

Hej @Gunilla-57 

Tack för att du skriver till oss i forumet. 

 

Jag har för mig att du använder Lön 600 och då används löneart 1250 Hyresersättning för att registrera hyresersättning som avser marknadsmässig hyra. Beloppet redovisas i fältkod 039 på arbetsgivardeklarationen.
 

Löneart 1251 Hyresersättning - Skattepliktig används för att registrera den del av hyresersättning som överstiger den marknadsmässiga hyran eller om t ex hyreskontrakt saknas. Beloppet beskattas som lön.
Beloppet redovisas i fältkod 011 eller 131 påarbetsgivardeklarationen.

 

Som min kollega Josefine skriver lite högre upp i tråden så är det viktigt att kontrollera med Skatteverket vad som gäller men det har du säkert koll på redan. 

 

Ha en fin dag och varmt välkommen tillbaka till forumet. 

 

//Tinna

 

Hej Tinna!

Tack för snabbt och utförligt svar.

Jag använder inte Lön 600, utan Lön Smart. Men det blir samma löneart ändå.

/Gunilla

@Gunilla-57 

Härligt att du valt Lön Smart! Mycket bra val. 

 

Tack för återkopplingen och ha en fin dag

//Tinna

Det är helt ok att ta ut en marknadsmässig hyra för kontor i hemmet, frågan är väl vad den marknadsmässiga hyran är på ett rum, eller del av rum, i en lägenhet. Men skäligt är nog ett bättre begrepp. Du kan absolut använda kontot skuld till närstående för bokningen. 

Men det finns andra fällor och det är då framförallt avdragsförbudet för moms som gäller stadigvarande bostad, Den smittar då även vissa inköp till ditt kontot. Så här skriver skatteverket:

Inventarier

Skatteverket anser att avdragsförbudet gäller även anskaffning av sådan lös egendom som kan hänföras till bostaden. Lös egendom som kan hänföras till bostaden är sådan inredning eller inventarier som kan anses vara typiska för boende i en normal bostad. Detta innebär att oavsett vilken slags verksamhet som bedrivs i en byggnad eller del i den som omfattas av avdragsförbudet gäller detta även sådana tillgångar i byggnaden som exempelvis möbler, köksutrustning, TV-apparater och andra för boende typiska tillgångar. Även om sådana tillgångar, exempelvis kontorsmöbler, används i verksamhet som medför skattskyldighet gäller avdragsförbudet när de är placerade i en byggnad eller del i den som omfattas av avdragsförbudet. I verksamhetslokaler som omfattas av avdragsförbudet för stadigvarande bostad kan det finnas inredning eller inventarier som är anskaffade för verksamheten och inte är sådana för boende typiska tillgångar som nämnts i det föregående. Sådan lös egendom bör inte hänföras till bostaden varför avdragsförbudet enligt Skatteverkets mening inte gäller bara på den grunden att egendomen finns i en byggnad eller del i den som omfattas av avdragsförbudet.

Så det finns lite fler frågor att ta ställning till. Vill du läsa mer så kan du läsa här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021.16/323873.html#h-Avdragsforbudet-for-st...

Lycka till!