Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Moms och upplupna kostnader vid bokslut (EU och omvänd byggmoms)

Har fakturor som rör år 17/18 som kommit under 18/19. Den ena ska konteras mot 4425 (omvänd byggmoms) och den andra är en faktura från Frankrike (EU).
Normalt skulle jag använda vanliga kostnadskontot (40xx) i debet och 2990 i kredit.
Men hur hanterar jag momsen i detta fall? Ska jag boka om den också?

Kan man ha ett kostnadskonto motsvarande 3071 (Upplupna intäkter) istället att boka mot för att inte krångla till momsen? 

6 SVAR 6
Davor P1
CHAMPION

Momsen skall alltid ligga på "rätt" konto oavsett om du periodiserar resten av  fakturan eller inte.

Det viktiga är fakturadatum eller ankomstdatum till dig. Det styr när du får lyfta momsen. Momsen får aldrig periodiseras.

//Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det krångliga är ju att det är omvänd moms. Konterar jag 4425 (inköp tjänster med omvänd byggmoms) i debet och 2990 i kredit så misstämmer momsen för år 17/18. 
Momsen ska ju (vad jag förstår?) vara kvar på 18/19 där fakturan och leveransen kommer.
Vid leverantörsreskontran bokas momsen upp på 2647 resp. 2617.
Ulf Jonsson
UTFORSKARE

Frågor:
1. Vilket räkenskaps år har du?
2. Vilka datum står på fakturorna?
Fd medlem
Inte tillämpbar

1. 1/4-31/3
2. EU-fakturorna är inom koncernen och ska komma. Byggmomsfakturorna har datum i april.
Ulf Jonsson
UTFORSKARE

När det gäller momsen - se kommentaren från Davor P. Ditt resonemang med 40xx och 2990 i bokslutet blir ju det mest lätthanterliga för att inte röra till det när väl fakturorna kommer/kommit
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK, då fortsätter jag med det. Tack för hjälpen!